Gå direkt till textinnehållet

Fortsatt nedåt för kvällstidningarna

Svenska Dagbladet och Punkt Se är de enda dagstidningar som visar en ökad räckvidd. Det visar Orvestos senaste mätning. Kvällstidningarna fortsätter att tappa.

 

Även om Punkt Se visar en ökad räckvidd (+ 136 000) krymper det totala gratistidningsläsandet. Metro har tappat 14 000 läsare, men man ligger ändå högre än i den allra senaste mätningen. Stockholm City har backat kraftigt och har förlorat var sjätte läsare sedan tredje mätningen 2006 och har nu en räckvidd på 512 000 läsare.

Punkt Se fortsätter att öka, men inte i samma takt. Totalt når tidningen 594 000 läsare, vilket är 10 000 fler än vid förra mätningen.

Aftonbladets och Expressens räckvidd fortsätter att minska, som kvällstidningarna har gjort sedan sommaren 2006. Aftonbladets räckvidd har minskat med 8 procent sedan 2006 och Expressen räckvidd har minskat med 9 procent.

När det gäller morgontidningarna är förändringarna små. Dagens Nyheter har 15 000 färre läsare i denna undersökning. Men över tid har DN legat på ungefär samma nivå sedan undersökningen sommaren 2006. Svenska Dagbladet har ökat sin räckvidd med 23 000 läsare. Enligt Orvestos undersökning har SvD legat på i stor sett samma nivå de senaste fyra fem åren.
    Göteborgs-Posten når 555 000 läsare, vilket är en minskning med 17 000 sedan fjolårets höstmätning.

Fler videos
Fler avsnitt