”Förstår inte TV4s publicistiska ambition”
- Om man vill kalla sig ett bolag med publicistiska ambitioner tror vi det är viktigt att det finns lokal journalistik från Stockholm för Stockholmarna. Det säger Ann Johansson, ordförande i journalistklubben på Nyhetsbolaget om nedläggningen av TV Stockholm.
Beskedet att TV4 slutar med lokala nyheter från Stockholm har mötts med stor förvåning bland medarbetarna, säger Ann Johansson.
– Ingen hade förväntat sig det här.
Hur ser ni i klubben på förändringarna?
– Vi tycker framför allt att det är tråkigt och sorgligt att medlemmar riskerar att bli av med jobbet. Även om vi inte vet än om det blir uppsägningar och på vilket sätt.
– Och det är i högsta grad beklagligt att TV4 som går som tåget ändå väljer att göra en neddragning på nyheter och samhällsjournalistik.
Enligt TV4-gruppen själva ökar de i själva verket resurserna.
– De säger det, men vi har väldigt svårt att se hur det är en satsning. Vi får samma pengar eller lite mer, men vi vet att vi inte ens får betalt från TV4 för löneökningarna från det centrala kollektivavtalet. Vi ska göra mer för ungefär samma peng. Då väljer man att ta bort den tårtbit som är TV4 Stockholm, och tjänster ute i landet.
10 tjänster försvinner i Stockholm och 5 från redaktionerna i Helsingborg, Borås och Linköping, enligt beskedet i dag.
– Om man vill kalla sig ett bolag med publicistiska ambitioner tror vi det är viktigt att det finns lokal journalistik från Stockholm för Stockholmarna. Det är dessutom en så slimmad redaktion som gör väldigt mycket bra journalistik på få personer. Vi förstår inte den publicistiska visionen, säger Ann Johansson.
Hon konstaterar att Nyhetsbolaget genom beställarkonstruktionen från TV4 "per automatik blir ett förlustbolag även om TV4 går jättebra".
Förutsåg ni inte det när Nyhetsbolaget bildades?
– Vi var kanske lite för godtrogna, vi hoppades att Nyhetsbolaget skulle innebära mer satsningar. Det talades då om att vi skulle spara 50 miljoner på två år, och starta en nyhetskanal. Nu verkar det väl som att vi ska fortsätta spara.
Viveka Hansson, programdirektör på TV4-gruppen, betonar att TV4 inte kommer att sluta helt med Stockholmsnyheter, men de tablålagda sändningarna slutar.
– Men totalt sett kommer det blir färre lokala Stockholmsnyheter. Vi väljer att prioritera den lokala journalistiken från resten av landet, som är en viktig del för TV4.
Hon menar att det ur ett demokratiperspektiv är viktigt att värna om lokaljournalistiken ute i landet, och hänvisar till att Stockholm är kraftigt överrepresenterat när det gäller antalet medier och journalister.
Men de flesta journalister i Stockholm bevakar ju inte lokala frågor.
– En hel del av det som bevakas är av både lokalt och riksintresse. Samtidigt är ju lokala nyheter intressantare ju lokalare de är. Stockholmsregionen är så stor, och det kan vara svårt att alltid vara så lokal att det blir angeläget för alla i en tablålagd sändning på några minuter. Digitalt har vi ju däremot helt andra möjligheter att till exempel livesända från lokala händelser som intresserar stockholmarna direkt för TV4Play.
Varför har TV4 som går så bra inte råd att ha en lokalredaktion i Stockholm?
– Ja, det går väldigt bra för TV4. Men just eftersom traditionell TV ännu går så starkt är det viktigt att vi är proaktiva nu, och inte backar in i framtiden. De dagstidningar som går bäst nu i tidningskrisen är de som vågat förändra sig i tid.
– För att klara den digitala utmaningen måste vi prioritera. Att klara av att förnya journalistiken på alla plattformar kräver resurser.