Forma publishing: Kompetens gäller mer än bara innehållet
Forma Publishing tar över produktionen av Skolvärlden, och ny chefredaktör blir Jane af Sandeberg. - Vi har erfarenhet av att rekrytera rätt kompetens och kunskap om hur man använder flera mediekanaler, säger Patrik Widlund, Forma Publishings VD.
I slutet av januari kommer nya Skolvärlden, som ska ges ut av Forma publishing group. Chefredaktör blir Jane af Sandeberg, som tidigare varit ansvarig för tre olika fackliga tidskrifter.
Torbjörn Tenfält, ordföranden i Skolvärldens journalistklubb, tycker dock att tidningens ägare, Lärarnas Riksförbund, gjort sig av med redaktionens kompetens på ett lättvindigt sätt, och känner sig inte övertygad om att Forma Publishings kännedom har tillräcklig kännedom om skolområdet:
– Det handlar om ett kundtidningsförlag som inte har något samhällsmagasin alls, och det känns inte klockrent för en fackförbundstidning, säger han.
På Forma Publishing, tidigare ICA-förlaget, är man dock övertygad om att man har den typ av kompetens som Lärarnas Riksförbund behöver.
– Vi har inte gjort fackförbundstidningar tidigare, men det handlar om att ha rätt typ av personer, och vi har erfarenhet av att rekrytera rätt kompetens. Och det som behövs handlar inte bara om kännedom om innehållet utan även kompetens som tidningsmakare och kännedom om digitala medier, säger Patrik Widlund, VD på Forma Publishing.
Enligt Lärarnas Riksförbund ska tidningen vara "spjutspetsen inom den skol- och utbildningspolitiska debatten", med såväl kvalificerad fördjupning som dagsfärska nyheter och analyser.