Gå direkt till textinnehållet

Flyktingkampanjernas år

Flyktingfrågan har dominerat medierna under hösten och det har dagligen pratats siffror och räknats på kostnader. Men det finns även många medier som agerat utanför boxen för att sprida solidaritet och förståelse. Exempelvis Dagens Nyheters Sweden Refugee som fick tiotusentals följare på några dagar och är den mest omtalade kampanjen just nu.

Många medier har försökt tränga in på djupet i flyktingfrågan genom att skildra de livsöden som finns bakom de anonyma ansiktena från TV-inslagen och tidningsartiklarna. Som Journalisten skildrade i ett stort på plats-reportage i förra numret har bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet gett sig ut med Gula båtarna där journalisterna både fått rädda människor ur medelhavet och skildrat flykten. Några andra exempel är Sveriges Radios #minflykt och Expressens samarbete med Röda Korset #jagvillhjälpa. 

Men allra störst genomslag har förmodligen Sweden Refugee fått. Sedan i slutet av november postar DN dagligen små korta berättelser och bilder på människorna som är på flykt – och man har fått tiotusentals följare på Instagram och Twitter på kort tid. 
Det hela började med ett tips från läsaren och copywritern Mikael Hedquist som twittrade direkt till chefredaktören Peter Wolodarski med en önskan att DN skulle göra något som fick oss att se personerna bakom statistiken.
– Vi hade inte räknat med den här responsen, det kom väldigt snabbt och våra konton på sociala medier fick snabbt väldigt många följare. Sedan ett tag tillbaka skriver vi också alla inlägg på engelska så flyktingarna själva ska kunna läsa, säger Pia Skagermark, DNs utrikeschef. 

Från början var det tänkt att ordinarie reportrar på redaktionen skulle sköta inläggen på @refugeesweden. Men av en slump har DN just nu två praktikanter som båda kan en del arabiska så man började med att skicka ut dem; reportern Evelyn Jones som läser journalistik för akademiker på Södertörns högskola och fotografen Elisabeth Ubbe som pluggar på Biskops Arnö. När det visade sig att de snabbt kom flyktingarna nära inpå livet fick de fortsätta och de sköter fortfarande kontona tillsammans med Karl Dahlén, ansvarig för sociala medier på DN. 
– Jag har pluggat arabiska innan men kan det inte jättebra, men det öppnar några dörrar att man kan säga ”får jag fotografera er” eller ”får jag komma in”, säger Evelyn Jones. 

Annons Annons

Egentligen har det inte varit speciellt svårt att komma flyktingarna inpå livet menar hon. 
– Det är svårast i början men när folk ser att vi pratat med andra så kommer många själva fram och vill ge sin historia. Man vill att någon ska lyssna på en, säger Evelyn Jones. 
Elisabeth Ubbe har haft hjälp av sin tidigare arbetslivserfarenhet som barnmorska menar hon. 
– Jag är van att möta folk både  i svåra och icke svåra situationer, framför allt tycker jag vi lyckats närma oss kvinnorna. De känner förtroende för oss och hur vi jobbar, säger hon.

Med tiotusentals nya följare är självklart chefredaktören Peter Wolodarski väldigt nöjd. 
”Det här är ett sätt för oss att nå ut med vår journalistik till grupper som inte har någon relation till papperstidningen och kanske inte heller besökt DN.se. Ofta handlar det om yngre läsare som är väldigt aktiva i sociala medier. Gensvaret har varit fantastiskt”, skriver han i ett mejl till Journalisten.

Fler avsnitt
Fler videos