Fler ska skratta åt SVT
I fjol lovade de mer TV-program för pengarna, Sveriges bästa nyhetswebb och en ny digitalkanal. Men när Sveriges Televisions VD Christina Jutterström och programdirektören Leif Jakobsson presenterade årets nyårslöften var menyn magrare. Opartisk EMU-rapportering och ett garv om dagen toppade listan.
I fjol lovade de mer TV-program för pengarna, Sveriges bästa nyhetswebb och en ny digitalkanal. Men när Sveriges Televisions VD Christina Jutterström och programdirektören Leif Jakobsson presenterade årets nyårslöften var menyn magrare. Opartisk EMU-rapportering och ett garv om dagen toppade listan.
Kring förra nyåret inledde Christina Jutterström och Leif Jakobsson det som skulle bli en ny tradition: SVT-ledningens löfte till tittarna. Av de åtta löftena anser Jutterström & jakobsson att de uppfyllt “sex och en halv ungefär”. Det som misslyckades var framför allt ambitionen att göra webben svt.se till “Sveriges bästa nyhetssajt”. Istället utsågs den till Sveriges sämsta, av tidningen Internetworld – och håller nu på att byggas om på nytt. Inte heller ambitionen att öppna nya vägar för dialogen med publiken med webbens hjälp lyckades SVT uppnå. Satsningen på ett tittarbollplank försenades och ska lanseras först senare under 2003.
Årets löften är något vagare i sin framtoning än fjolårets. Särskilt anmärkningsvärt är kanske löftet om att “oberoende och opartisk SVT-granskning” ska prägla rapporteringen inför folkomröstningen om EMU. Allt annat vore naturligtvis orimligt, då detta regleras i radiolagen och SVTs sändingstillstånd. Men ett löfte från ledningen är det likafullt.
Det andra löftet som sticker ut är löftet om roligare TV. Möjligen sporrade av satsningen Humor i public service lovar ledningen “minst ett glatt garv eller lyckligt leende om dagen”.
Huruvida garven och leendena ska komma under SVTs sändningar från riksdagens utskott, debatter och konferenser framgår inte av löftespaketet, men att sända mer från dessa, under namnet SVT Direkt, är ytterligare att av löftena. Det är också löftet om nya sportprogram, bland dem snowboardmagasinet Richter som har premiär den här veckan.
Den nya mångfaldspolicyn återspeglas också i löftespaketet. “I minst 50 program längs tyngdpunkten på att öka förståelsen mellan människor med olika etnisk, kulturell och religiös bakgrund.” Detta under vinjetten Det nya Sverige.
SVT-ledningen upprepar också fjolårslöftet om att bli tillgängligare för tittarna. “På svt.se svarar vi direkt på publikens frågor när det blåser kring SVT och public service.”
Slutligen lovar SVT att förnya SVT2 och erbjuda “yngre, formsäkrare och mer utmanande program.”