Gå direkt till textinnehållet

Få julklappar men mer umgänge för mediebranschen

Under pandemiåren var det inte tal om julfester och mingel. I år är trenden att mediebranschen satsar mer på att umgås och mindre på klappar till jul.

Stampen Media har det pyntats och festats.

– Det är väldigt julpyntat på många av våra avdelningar. Utvecklingsavdelningen på Stampen Media brukar vara etta. Men får jag skryta lite extra med mina egna avdelningar så vill jag påstå att vi på HR, Lön och Fastighet leder i år. Bland annat med en jättelik, 240 cm hög, tomte och sen juliga saker i massor. Rena tomteverkstaden, säger HR-direktör Bengt Olsson.

De satsar också på maffiga julfester, berättar han. De genomförs för Storgöteborg med över 300 anmälda samt för tidningarna i norr och söder på västkusten på respektive orter/tidningar.

Annons Annons

– Där firade vi gemensamt in juletiden under början och mitten på december. 

Årets julgåva går till Bris och välgörenhet, det blir inte några klappar till personalen.

TV4 ordnar man ett gemensamt glöggmingel för hela personalen. Även där går julklappen till välgörenhet, enligt HR-chefen Samir Törnblad.

Dagens Nyheter har också valt att bjuda på julmingel med smått och gott för de anställda. Tomten kommer till minglet, men vad hen har med i säcken är en hemlighet, säger Kristina Wiklundh, chefredaktörsassistent.

Det blir inget företagsövergripande julfirande på SVT utan respektive avdelning ordnar egen julstämning genom att bjuda in till enklare julmiddag eller jullunch/julfika, man lägger upp det som det passar avdelningen bäst och detta blir i stället för julklapp, meddelar tf HR- och kommunikationsdirektör Hanna Dowling.

Schibsted har haft koncerngemensamt julstök och pyssel tillsammans med de anställdas barn, det har varit luciatåg och man har pyntat loggan på taket med en tomteluva. Aftonbladet har ordnat julmingel och en liten julpresent, Svenska Dagbladet har haft en jul-aw där alla fick en present med SvD-anknytning. De flesta avdelningar ordnar också sina egna julavslutningar, enligt Petter Ovander, kommunikatör på Schibsted News Media.

I år har man valt att avstå traditionell julklapp för att i stället donera pengar till Ukrainian Media Fund.

Journalistens medarbetare får julbord och klapp bestående av ett digitalt presentkort, där välgörenhet är ett av alternativen.

Fler avsnitt
Fler videos