Gå direkt till textinnehållet

Expressens nya filmguide – kundtidning eller edition?

Den ena heter Guiden, den andra Filmguiden. Den ena ges ut av Expressen, den andra av Expressen och SF Bio. Ändå är det samma tidning, hävdar Expressens ledning.

Den ena heter Guiden, den andra Filmguiden. Den ena ges ut av Expressen, den andra av Expressen och SF Bio. Ändå är det samma tidning, hävdar Expressens ledning.

För en vecka sedan utkom första numret av Filmguiden, ett samarbete mellan Expressen och SF Bio. På ettan finns SF Bios logotyp intill den för Expressen/GT/KvP.

Filmguiden har samma format som Expressens nöjesbilaga Guiden och första numret av filmtidningen har i stort samma innehåll som i den Guiden som utkom den 2 augusti.

Det som skiljer tidningarna är att omslaget är utbytt: Jennifer Lopez mot Lukas Moodysson. I övrigt är de redaktionella sidor som finns identiska med dem i Guiden, frånsett att en topplista försvunnit. Det som tillkommer är ett antal SF Bio-märkta sidor med ren reklam. Sidorna är dock inte märkta med ”Annons”, så som Textreklamkommitténs riktlinjer säger, utan har bara SF Bios logotyp i ena hörnet.

Textreklamkommittén tar upp fallet

Textreklamkommitténs ordförande, Lars J Eriksson (politisk chefredaktör på Skånska Dagbladet) hade vid Journalistens pressläggning ännu inte sett Filmguiden och uttalar sig endast generellt:

– Man bör för sin trovärdighets skull vara försiktig med att samarbeta med utomstående. Villkoren för ett samarbete med utomstående bör vara tydliga för läsarna.

Enligt Lars J Eriksson har flera hört av sig till Textreklamkommittén om fallet. Han räknar med att ärendet kommer upp på kommitténs nästa möte i början av september.

En fråga som Eriksson vill ha svar på är om det är Expressen eller SF Bio som står bakom Filmguiden.

– Ett smidigt sätt att komma runt problemen vore att annonsmärka det som betalats av utomstående.

Enligt Expressens chefredaktör Otto Sjöberg är det inget konstigt med Filmguiden. Den är bara en ny edition bland andra av tidningen, på samma vis som GT är det för Västsverige och Kvällsposten för Skåne.

Speciellt för Filmguiden är dock att den har ett annorlunda annonsinnehåll och en annorlunda form för distribution.

Sjöberg jämför upprördheten nu med reaktionen när Metro startade samarbete med Stockholms Lokaltrafik, SL.

– SF upplåter sina biografer för distribution av Filmguiden precis som SL gör det för Metro.

I somras uttalade sig Jan Bernhardsson, VD för SF Bio, i Dagens Nyheter om den nya tidningen. Han ansåg då att det vore otänkbart med annonser i Filmguiden för SFs konkurrent Sandrews filmer. SF har också talat om tidningen som deras nya kundtidning.

– Jan Bernhardsson talar VD-språk. I hans värld finns det andra lådor och stämplar för saker och ting. Det är fråga om missuppfattningar, säger Otto Sjöberg.

Innan Jan Bernhardsson kommenterar tidningsprojektet säger han per telefon:

– Nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen.

Sedan framhåller han att han ser Filmguiden som en separat edition av Expressen där SF adderar åtta till tolv sidor.

Är Sandrews förbjudna att annonsera?

– De får inte annonsera på våra sidor, vilket jag förmodar att de inte heller vill. Om de vill ha annonser i tidningen får de vända sig till Expressen.

Vad tycker du om tidningen?

– Jämfört med den tidigare Filmtidningen Bio som fanns på biograferna innehåller den här tidningen mer journalistiskt material. Det finns mer att bita i. Biobesökarna kan läsa den i väntan på filmen eller ta den med sig hem.

Är det bra att era annonser har en redaktionell omgivning?

– Ja, samarbetet med Expressen gör att det finns mer att läsa vilket gör att folk behåller tidningen längre.

Typsnitt byts ut till nästa nummer

Enligt Otto Sjöberg är det självklart att Sandrews filmer kommer att bli omskrivna och recenserade i Filmguiden, som är en självständig redaktionell produkt som han är ansvarig utgivare av.

Sjöberg medger att SF-sidorna i Filmguiden är otydligt markerade. Från och med nästa nummer ska annonsmaterialet märkas bättre. Man ska också byta ut typsnittet i annonserna så att det tydligare skiljer sig från det som används på redaktionell plats.

SFs logotyp ska även i fortsättningen finnas kvar på ettan, men man diskuterar att flytta den från tidningsnamnen och till den flik i högra övre hörnet som anger att det är fråga om en gratistidning.

– Det blir alltid justeringar när man startar en ny tidning, säger Sjöberg.

Enligt Expressens nöjeschef Robert Börjesson har medarbetarna, sånär som på ett par frilansar som varit bortresta, informerats i förväg om Filmguiden.

En av dem som inget fick veta är frilansen Andres Lokko, vars musikkrönika i Expressen Guiden också publiceras i Filmguiden. Lokko har heller inte fått extra ersättning för publiceringen.

– Jag tycker det är märkligt att man inte kontaktat mig, säger Andres Lokko. Visserligen har jag varit utomlands men jag har hela tiden kunnat nås som vanligt per mobil och e-post.

– Vi betalar inte för publicering i nya editioner, säger Otto Sjöberg. Det vi betalar för är det arbete som är nedlagt i en artikel, oavsett om den publiceras i en eller flera editioner.

hl@sjf.se

Gunnar Rehlin: Otroligt tveksamt

Expressens samarbete med SF Bio innebär ett drastiskt trendbrott, konstaterar flera filmkritiker.

Filmjournalisten Gunnar Rehlin blev 1999 mycket uppmärksammad och kritiserad efter att han skrivit en hyllningstext till James Bond i en annonsbilaga för den då aktuella Bond-filmen som filmbolaget UIP distribuerade. Han fick bland annat stå till svars för sitt tilltag på en helsida i denna tidning.

Han ångrade sig direkt och gjorde avbön. I dag säger han:

– Det jag gjorde var obetänksamt, men inte mycket att bråka om jämfört med det Expressen gör nu. Det ser jättekonstigt ut. Jag har aldrig sett något liknande. Det är otroligt tveksamt. Redan tidigare är det nära förhållandet mellan filmbranschen och filmindustrin tveksamt.

“En bisarr skvader”

Filmkritikerförbundets ordförande Bo Ludvigsson är skeptisk till den nya filmtidningen.

– En bisarr skvader, kallar han den. SFs sidor är förvillande lika de redaktionella sidorna.

Han tolkar fenomenet Filmguiden som att Expressen är desperat i jakten på unga läsare.

– Något har hänt i medielandskapet. För fyra-fem år sedan hade det inte varit möjligt att ge ut en sådan tidning.

– Det är en marknadsföringsgrej. Filmtidningen Bio som tidigare distribuerades på biograferna uppfattades som ett renodlat reklamblad. Nu försöker SF ge legitimitet åt sitt annonsmaterial genom att placera det i en redaktionell miljö, säger Ludvigsson.

DN-skribent kritiserar projektet

Dagens Nyheters filmkritiker Helena Lindblad (även ledamot av Filmkritikerförbundets styrelse) skrev den 7 augusti en skarpt kritisk krönika om samarbetet Expressen-SF. Hon skriver bland annat:

”Det är en truism kanske, men i en tid när företag i allt större utsträckning sugs upp i konglomerat och medier och nöjesbransch har gemensamma ägare, måste journalistiken och kritiken markera revir. Inte släppa ifrån sig makten över den personliga rösten och det oberoende tilltalet.”

Helena Lindblad avslutar:

”Den nya Filmguiden – men i förlängningen främst Expressens, DNs och SF Bios gemensamma ägare Bonnierkoncernen – signalerar att det inte riktigt spelar någon roll vem som talar eller från vilken plats. Men det gör det.”

hl@sjf.se

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.