Expressen klandras för sponsring
Pressens textreklamkommitté, TRK, är kritisk mot Expressens sätt att använda företagslogotyper som ”sponsringsskyltar” i tidningens sportbilaga.
Pressens textreklamkommitté, TRK, är kritisk mot Expressens sätt att använda företagslogotyper som ”sponsringsskyltar” i tidningens sportbilaga.
Kommittén reagerade på att material om fotbollens Champions League presenterades med en logga för MasterCard, i Expressen i december i fjol.
Förekomsten av sponsringsmeddelanden i dagstidningar är relativt ny i svensk dagspress och dök först upp undre våren 2003, i just Expressen. TRK konstaterar i sitt uttalande att det är en företeelse som vi ”nog kommer att få se mer av”. Kommittén är kritisk mot sättet att använda en annons som en del av en vinjett, på det sätt Expressen gör och påpekar i sitt uttalande att det blir oklart för läsaren om det är annonsmaterial eller redaktionellt material. Tidningen hävdar i sitt svar till TRK att logotypen ska tolkas som en vanlig annons.
TRK kritiserar även Expressen för att tidningen gjort textreklam på redaktionell plats för elföretaget Öresundskraft, vid ett flertal tillfällen. Publiceringen beskrivs som obalanserad.
Även Elle kritiseras av TRK, för en så kallas advertorial, där det enligt TRK inte går att skilja på vad som är redaktionellt material och vad som är annons.
mj@journalisten.se