En reklamkampanj för krig
”Man kunde förstås fylla sändningarna med sånt som händer i alla andra länder, men de har inte Världens Blickar på sig och då verkar det inte motiverat för oss att titta åt det hållet. ”
Välkomna till vår studio. Nu ska vi tala om kriget som rycker allt närmare och närmare, och har gjort det i flera månader vilket vi rapporterat om dagligen. Vid det här laget tycker jag att vi har sagt allt som finns att säga. Ändå måste vi försöka hitta nya förkrigsvinklar varenda dag, vad skulle vi annars göra?
Man kunde förstås fylla sändningarna med sånt som händer i alla andra länder, men de har inte Världens Blickar på sig och då verkar det inte motiverat för oss att titta åt det hållet. Och så kan man bara inte bortse från ett hot som växer och närmar sig, så vi vevar alltsammans ännu ett varv.
Till vår hjälp har vi den särskilda inför-kriget-panelen som ni känner igen från alla andra samhällsprogram just nu – en militärstrateg, en politisk analytiker och en som verkligen kan förklara krig så att folk förstår. Trygga och stadiga grabbar som har varit med förr och som inte kommer att gripas av panik eller säga förbjudna saker som ”jag begriper verkligen inte… ”.
För varje dag blir det allt mer oundvikligt, eller vad säger ni?
– Absolut.
– Oundvikligare och oundvikligare.
– Det är bara en fråga om när.
Det är ni alltså överens om. Vad bra att ni är överens, det är så besvärligt med konflikter.
Hur mycket närmare är kriget i dag än det var i går och hur nära kommer det att vara i morgon?
Nära förestående, säger du, hur nära?
– Mycket-mycket nära.
bryt
Hur nära kan man räkna med att kriget är när det bryter ut, eller kan det komma ännu tidigare?
– Nu kan det inte dröja.
Ni är ett pålitligt gäng. Det är av största betydelse att man pratar om krig på ett kontrollerat och distanserat sätt, från åskådarplats så att säga. I stället för att gå in på detaljer, kan vi prata om vad som kommer att hända sen, när kriget är över. Nyhetsförmedling handlar ju väldigt mycket om frukost. Det är frukost-TV och tidningar som ska kunna läsas vid frukostbordet och då är det viktigt att innehållet är hanterbart och inte stör matsmältningen.
– Det förra kriget var ju rätt lyckat.
– Och det som var innan.
Då får jag tacka panelen fast det är flera minuter kvar av sändningen och jag vet uppriktigt sagt inte vad den ska fyllas med. Vi finns här för att förklara skeenden och tolka händelser. Herregud, det måste finnas något i allt detta som kan fördjupas, varför skulle vi annars sitta här? Finns det ingen logik bakom det som händer så får man försöka hitta på en. Det är nödvändigt för att kunna göra analyser. Och ett krig måste omges med analyser, annars verkar det inte seriöst.
bryt
Varför känns nyhetsförmedlingen runt kriget så starkt besläktad med reklamkampanjer i TV? Innan man presenterar produkten ”krig” ska den först hårdlanseras som idé, världen över. Nu har idén satt sig i vårt medvetande. Sen följer nästa steg, ”kommer snart till en … (nåja) … nära dig”. Det krävs dagliga påminnelser för att nötas in ordentligt. För det handlar om en livsstil, att hitta effektiva medel för att få bort mjäll och blåbärsfläckar. Och ondska.
Så följ våra sändningar. Informera er till döds.