Elle kritiseras för artikelannons
Pressens Textreklamkommitté är kritiskt mot den typ av artikelannonser, så kallade advertorials, som blivit allt vanligare i svenska tidskrifter. “Det finns inte någon tydlig gräns mellan det redaktionella materialet och annons”, konstaterar kommittén om en Nokia-advertorial i Elle.
Pressens Textreklamkommitté är kritiskt mot den typ av artikelannonser, så kallade advertorials, som blivit allt vanligare i svenska tidskrifter. “Det finns inte någon tydlig gräns mellan det redaktionella materialet och annons”, konstaterar kommittén om en Nokia-advertorial i Elle.
Journalisten uppmärksammade tidigare i höst den begynnande trenden med advertorials i svenska magasin – bland annat i svenska Elle. Den nu kritiserade Nokia-annonsen återfanns på tre sidor i Elles oktobernummer Två av de tre sidorna var vinjetterade med texten ”Elle i samarbete med Nokia”. Den tredje såg ut som en helt vanlig redaktionell sida.
Sidorna var utgjorda som ett vanligt modejobb: tre helsidor med rubriken ”Ett tecken på rätt attityd” och ingressen ”Vi presenterar den nya Nokia 7210-telefonens moderätta nöjen”. På öppningssidan fanns en längre text och en bildtext som enbart handlade om Nokia-telefonen – allt utgjort i artikellayout som i hög grad påminner om Elles egen.
Artikelannonsen producerades i England av det stora tidskriftsförlaget Emap, som i samarbete med Hachette ger ut Elle i Storbritannien. Sidorna har publicerats i 14 länder i höst, i olika editioner av Elle.
Pressens Textreklamkommitté kunde vid sitt sammanträde inte avgöra om materialet var annons eller redaktionellt material – och anser att gränsen däremellan är alltför otydlig.
Nokia-annonsen är dock knappast det enda advertorial-exemplet i höst. I senaste Café finns en liknande artikelannons för Motorola, formgiven som en redaktionell artikel. Annonsen har tidigare även varit införd i Veckans Affärer.
Vid sitt sammanträde uttalade sig Textreklamkommittén också angående Aftonbladets artikel i samband med lanseringen av Sportmagasinet. Kommittén ansåg att det samlade intrycket var av ett reklambudskap, vilket strider mot riktlinjerna för textreklam.
mj@sjf.se