Gå direkt till textinnehållet

Ehrenberg kräver bojkott av spritreklam

Medieföretagen bör bojkotta alkoholannonser, när de nu bilivit tillåtna, efter Marknadsdomstolens beslut i förra veckan. Det skriver ETCs chefredaktör Johan Ehrenberg på Aftonbladet Debatt i dag.

Medieföretagen bör bojkotta alkoholannonser, när de nu bilivit tillåtna, efter Marknadsdomstolens beslut i förra veckan. Det skriver ETCs chefredaktör Johan Ehrenberg på Aftonbladet Debatt i dag.

“Medieföretagen är ju inte TVUNGNA att ta emot dessa annonser. Bonniers kan mycket väl besluta avstå och inte göra som dess viktigaste chefredaktörer på DN och DI – direkt gå ut och säga att man gärna tar in dem”, skriver Ehrenberg – och kritiserar bland annat DN-chefen Jan wifstrands kommentar om att det vore hyckleri att inte ta in annonserna.

“ Vadå hyckleri? Det enda som är hyckleri i sammanhanget är att han påstår (i DN 6/2) att dessa annonser inte innebär något för tidningens ekonomi. Varför då ta emot dem? DN har i flera år drivit en restriktiv linje i dessa frågor. Att man nu blundar för det egna ansvaret är kanske avslöjande, men det går inte att gömma sig bakom domstolsbeslutet. Tar man in alkoholreklam är det en AKTIV handling mot den svenska folkhälsan. Man agerar, man är inte offer för andras beslut”, skriver Ehrenberg.

Han tycker att konsumenterna bör protestera genom att bojkotta de tidningar som tar in alkoholreklamen.

“ Det finns i landet en bred opinion som är för en restriktiv alkoholpolitik. Om vi helt enkelt vägrar köpa de tidningar som pumpar ut alkoholreklam, så kommer beslutet snart att bli ett annat inom koncernerna. Sägs tillräckligt många prenumerationer upp efter de första spritannonserna så får även Wifstrand ett politiskt samvete. På samma sätt kan de som tror på etiska placeringar börja diskutera om medieföretag med alkoholvurm verkligen tillhör dem”.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.