Gå direkt till textinnehållet

Dubbla fällningar för Se & Hör

Pressens opinionsnämnd fällde tidningen Se & Hör två gånger vid sitt senaste möte. En artikel om Elisabeth Andréasson var brott mot god publicistisk sed och en artikel om Agneta Sjödin åsidosatte god publicistisk sed.

Pressens opinionsnämnd fällde tidningen Se & Hör två gånger vid sitt senaste möte. En artikel om Elisabeth Andréasson var brott mot god publicistisk sed och en artikel om Agneta Sjödin åsidosatte god publicistisk sed.

I december i fjol hade Se & Hör en rubrik om att Elisabeth Andréasson “lämnar sin man”. Separationen bestod dock bara i att hon arbetade med en krogshow i Göteborg och att familjen bodde kvar i Oslo. I en anmälan konstaterade Elisabeth Andréasson att hon reagerade mycket starkt mot rubriken och att hela artikeln var “infam”. PO och PON gick på hennes linje, trots att tidningen i ett senare nummer bad om ursäkt.

I nr 2/03 hade Se&Hör en artikel om Agneta Sjödin, där det på förstasidan i en bildtext stod “Agneta med barn”. I artikeln stod det att hon planerade för både bröllop och barn. I anmälan konstaterade Agneta Sjödin att hon kände sig “djupt kränkt” av den felaktiga uppgiften att hon skulle vara gravid.

Tidningen hävdade att bildtexten misstolkats: att den inte innebar att hon väntade barn utan bara att barn var närvarande i bilderna – och att artikeln handlade om hennes engagemang för utsatta barn.

PO och PON köpte dock inte denna semantiska delikatess, utan konstaterade att artikeln var ett spekulativt och oönskat intrång i anmälarens privatliv.

Detta var tredje gången i år som Se & Hör fälldes av PON. Flest fällningar i år har Aftonbladet och Expressen, med fyra fällningar vardera.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos