DN vill börja med webb-TV
Dagens Nyheters ledning har planer på att låta sina reportrar även göra TV- och radioinslag på webben. Planerna går under idénamnet Studio DN.
Dagens Nyheters ledning har planer på att låta sina reportrar även göra TV- och radioinslag på webben. Planerna går under idénamnet Studio DN.
Idéerna om Studio DN har presenterats via interna mejl och på ett möte i hörsalen i DN-huset lett av chefredaktören Jan Wifstrand och redaktionschefen Mats J Larsson. Efter mötet har Wifstrand och Larsson skickat ut ett mejl med 16 punkter på vad ledningen vill med tidningen, där nya arbetsmetoder, inriktade på publicering i flera kanaler och med fortlöpande textleveranser.
– Under Berners tid fanns ett webb-TV-projekt som sedan lades ner. Jag och Jan Wifstrand har tyckt att det är dags att dra i gång det där nu, men vi har inga detaljer är klara än. Studio DN är en av många delar av utvecklingen på DN.se, säger Mats J Larsson.
bryt
Idén bygger på att studiorum för radio- och TV-inspelningar ska inrättas på redaktionen, och de skrivande reportrarna ska även göra en radio- eller TV-version av sitt material.
– DN låg långt framme i den digitala utvecklingen runt 2000, och medierna smälter samman alltmer. Själv har jag en bakgrund från Aktuellt, så mig ligger det varmt om hjärtat, säger han.
Larsson har beskrivit det som ett modernare sätt att arbeta, där reportrarna lämnar flera texter på samma tema under dagen och ska leverera både till nätet och till papperstidningen. Den som skriver en analys ska också vara beredd att svara på frågor i en webb-TV-intervju.
DNs journalistklubb är avvaktande med kommentarer till idéerna:
– Vi har inte diskuterat det i klubbstyrelsen eftersom det bara är en idé och inget konkret projekt. Den spontana frågan är hur man ska hinna det här och hur det ska gå till, säger Ingrid Eriksson, ordförande i DNs journalistklubb.
bryt
Bland reportrarna finns många som har svårt att dela redaktionsledningens entusiasm men som inte vill uttala sig om projektet. Flera reportrar uttrycker undran hur sparkraven och nedskärningar ska kunna förenas med vidgade ambitioner, och hur man med hjälp av snabba kurser och enkel teknik ska kunna konkurrera med TV-kanaler.
– Studio DN är Mats J Larssons idé, den har prövats på ekonomiredaktionen och där rann allt ut i sanden. Idén om ett integrerat medieföretag är inte fel, men vill man ha ett sådan måste man anställa folk för det. Det är inte realistiskt att tro att reportrarna ska hinna både skriva artiklar och sedan vara i studio och göra professionella TV-inslag, säger Thorsten Engman på DNs ekonomiredaktion.
– Tidningsjournalister och etermediejournalister jobbar väldigt olika och har skilda kompetenser, säger han. Att göra TV är inte bara att slänga fram en mikrofon och filma, det måste bearbetas och självfallet tar det tid från skrivandet.
bryt
Mats J Larsson tror dock att det är möjligt att förena kompetenserna i vardagsarbetet:
– För vissa går det nog snabbt, för andra är det en träningssak, och för några kanske det inte går alls.
Han tror att Studio DN kan bli verklighet under nästa år.
pf@journalisten.se