Gå direkt till textinnehållet

DN och GP stoppade åsiktsannons

Efter Uppdrags gransknings reportage om Jehovas vittnen ville organisationen bemöta programmets uppgifter i en annons. Expressen och Svenska Dagbladet tog in den, medan Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten sade nej.

Efter Uppdrags gransknings reportage om Jehovas vittnen ville organisationen bemöta programmets uppgifter i en annons. Expressen och Svenska Dagbladet tog in den, medan Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten sade nej.

Uppdrag gransknings reportage den 8 april om sexuella övergrepp inom Jehovas vittnen har väckt stor uppmärksamhet i medierna. Jehovas vittnen har konsekvent vägrat kommentera uppgifterna i programmet. Istället svarade organisationen genom debattinlägg i ett stort antal landsortstidningar samt i en annons, där de hävdar de att reportaget var ”vilseledande och osakligt” och publicerar detaljerade uppgifter om det de beskriver som ”sexuella handlingar mellan två barn”. Jehovas vittnen har försökt få in annonsen i ett flertal tidningar. I minst två fall fick de dock avslag på sin begäran.

bryt

– Vi såg det som ett debattinlägg mot en tredje part. Om vi hade tagit in den hade vi riskerat hamna i en väldigt konstig ihopblandning av annonser och redaktionellt material, säger Göteborgs-Postens redaktionschef och ställföreträdande ansvarige utgivare Kenth Andréasson.

Han ser också principiella problem med debattannonser av det här slaget:

– Vi har ett debattforum, som vi hänvisade till. Där kan inlägget få samma hantering och bedömning som alla andra. Att köpa sig debattplats blir fel. Då blir debattutrymme något som blir förbehållet rika personer och organisationer.

bryt

Även Jan Wifstrand, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens Nyheter, sade nej till Jehovas vittnens annons.

– Våra reportrar har försökt få Jehovas vittnen att svara på frågor, men de har vägrat. Då har de förverkat sin rätt att komma till tals. Om de vill gå i polemik med Sveriges Television får de göra det på en plats som Sveriges Television tillhandahåller. Det är inte DNs uppgift.

Både i Expressen och Svenska Dagbladet kom dock annonsen in förra söndagen. Lena K Samuelsson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Svenska Dagbladet, medger dock att hon inte såg annonsen innan den publicerades:

– Rutinerna fallerade, så jag såg den aldrig. Men även om jag gjort det hade jag inte stoppat den. Min bedömning är att Jehovas vittnen också har en rätt att komma till tals.

Efter att annonsen varit införd har redaktionen för Uppdrag granskning begärt genmäle och även fått in detta. Men Hannes Råstam, redaktör för Uppdrag granskning, är ändå kritisk mot de tidningar som tagit in annonsen:

– Det här är ju inlägg i sakfrågan, inte allmän opinionsbildning. Allt handlar om att Jehovas vittnen vill vara oemotsagda och komma undan med att slippa svara på frågor.

bryt

Utgivarens juridiska ansvar för annonsinnehåll är lika stort som för det redaktionella innehållet, vilket gör att det är möjligt att stämma en tidning som tar in en annons som uppfattas som kränkande. Allmänhetens pressombudsman Olle Stenholm konstaterar också att det ur pressetisk mening inte görs någon skillnad mellan en redaktionellt text och en annons. Det innebär att innehållet i annonserna mycket väl kan PO-anmälas.

– Är det någon som känner sig utpekad kan han eller hon amäla det. Pressetiskt faller det under utgivarens ansvar, oavsett var i tidningen uppgiften finns.

mj@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos