Gå direkt till textinnehållet

DN lanserar mediesida – igen

I augusti 2001 lade Dagens Nyheter ner sin sida med specialbevakning av medier, efter bara åtta månaders verksamhet. Men nu gör tidningen ett nytt försök att bevaka den egna branschen, med en fast sida en dag i veckan i Ekonomi-delen, med fokus på medier och reklam.

I augusti 2001 lade Dagens Nyheter ner sin sida med specialbevakning av medier, efter bara åtta månaders verksamhet. Men nu gör tidningen ett nytt försök att bevaka den egna branschen, med en fast sida en dag i veckan i Ekonomi-delen, med fokus på medier och reklam.

Genom åren har det funnits många planer på att Dagens Nyheter skulle ha en egen mediebevakning. I januari 2001 lanserades så en mediesida med Christian Palme som redaktör. Planerna då var storslagna: DNs annonsavdelning såg framför sig en särskild bilaga med platsannonser på medieområdet, tillsammans med en utbyggd redaktionell bevakning.

Men så kollapsade arbetsmarknaden på medieområdet och istället för expansion blev det nedläggning av mediesidan redan i augusti 2001.

Nu ska DN dock åter bygga upp en fast bevakning av reklam och medier. Satsningen smygstartade förra onsdagen och ska få sin fasta plats i Ekonomidelen varje onsdag.

– Det är inte någon oerhört storvulen satsning, utan en ödmjuk ansträngning. Vi skriver för lite om de här frågorna – i synnerhet om reklam, med tanke på det inflytande den branschen har. Medier har vi en del navelskådande bevakning om, men reklam behöver vi ha mer om. Det är bakgrunden, säger DNs chefredaktör Jan Wifstrand.

Planeringsansvarig för mediesidan är Bernt Hermele.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos