Gå direkt till textinnehållet

De vann Tidskriftspriset

Resumé, Offside och Tidskriften Arkiktektur bland vinnarna på årets Tidskriftsgala.

På Tidskriftsgalan på onsdagskvällen delades Tidskriftspriset ut i 13 kategorier.

– Just nu pågår stora förändringar och en omfattande omställning i vår bransch. Trots det, eller kanske just därför, är det otroligt spännande att se hur både det klassiska magasinet likväl som en mängd digitala initiativ och andra innovationer ryms inom ramen för Tidskriftspriset. Den här branschen rymmer nytänkare och hantverksskickliga specialister oavsett kanal, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, i en kommentar.

Här är alla vinnarna.
 

Annons Annons

Årets journalist

Julia Lundin & Yasmine Winberg, Resumé
Juryns motivering: ”Med banbrytande research- och publiceringsmetoder har de granskat branscher där stora pengar rullar, där nya makthavare skapas och där luckor finns i lagen. Resultatet har blivit modig och angelägen journalistisk som nått utanför den traditionella tidskriftspubliken.”
 

Årets digitala tidskrift fackpress

Tidskriften Arkitektur
Juryns motivering: ”Vinnaren har med självförtroende och skaparlust hittat nya vägar till publiken. Precis så här ska man utnyttja tidskriftens nischade nördighet i ett nytt medielandskap. Det här funkar både på landet och i Staden.”
 

Årets tidskrift fackpress print

Hemslöjd
Juryns motivering: ”Vinnartidskriften förlängde juryns arbete avsevärt. Genom oväntade kopplingar till de stora samhällsfrågorna, snyggt förpackat i det kompakta formatet lockas man till sträckläsning.”

Årets digitala tidskrift populärpress

Hänt
Juryns motivering: ”En uppvisning i hur man tar en print-tidning ut på nätet. Genom att våga släppa gamla sanningar, och istället ta det bästa ur varumärket och kombinera det med nätets möjligheter har man skapat en produkt som nästintill kan beskrivas som beroendeframkallande för väldigt många. Miljontals sidvisningar, hundratusentals följare på Facebook och Instagram, samt tiotusentals prenumeranter på Youtube.”
 

Årets tidskrift populärpress print

ICON Magazine
Juryns motivering: ”Den här passionerade redaktionen utnyttjar till fullo magasinets alla unikiteter (sic!) i allt från papperskvalité till högklassig journalistik i bild, form och text. Klarvaket och med stor nyfikenhet tar de sig an samtidens intressantaste frågor. Med kärlek till hantverket och respekt för målgruppen behöver man inget stort förlag i ryggen.”
 

Sveriges Tidskrifters stora pris

Olle Aronsson & Stefan Lundell, Breakit
Juryns motivering: ”De lämnade sina trygga jobb på den stora tidningen för att skapa något helt nytt i en nisch som konkurrenterna hade missat. Genom att bryta ny mark utan att tappa den journalistiska kompassen visar de på möjligheter för digital journalistik, både publicistiskt och affärsmässigt. Det här är grundarna som lever som de lär och är transparenta med sina egna med- och motgångar. Så har de blivit inspirationskällor och förebilder, och har skapat sig trovärdighet i den bransch de själva har att bevaka.”
 

Årets omslag

Filter, februari/mars-2019
Juryns motivering: ”Ett omslag som fascinerar, lockar och rockar. Här finns alla ingredienser för en kommersiell dynamit: estetik, dramatik och förbaskat bra journalistik. Resultatet blev ett av tidningens bäst säljande nummer och magasinets mest lästa artikel online någonsin. Vinnaren tvålaxnitton heter Filter!”
 

Årets AD

Lotta Bergendal, Coop Mer Smak
Juryns motivering: ”Vinnaren ger sin läsekrets en ständigt förhöjd vardag, med stort hjärta och knivskarpa verktyg. Med ett eget bildspråk och ton komponeras ett framgångsrecept, år efter år.”
 

Årets omgörning

Företagshistoria
Juryns motivering: ”En transformation som ger oss tillbaka lusten för oväntad form och tidningsmakeri. Långt från stordrift och automatiserade uttryck. Resten är historia.”
 

Årets grepp

Offside, #spelstopp
Juryns motivering: ”Årets vinnare nådde stor spridning och högt engagemang i en högaktuell fråga. Det krävdes mod och ett tydligt publicistiskt ställningstagande när Offside gav spelbolagen rött kort.”
 

Årets event

Litteraturbåten, Tidningen Vi
Juryns motivering: ”Imponerande kontinuitet i kombination med hög professionalism i genomförandet gör att detta event är i en klass för sig. Motiveringen av årets vinnare sammanfattas bäst genom att citera dem själva: Förmågan att hitta nya affärer i linje med varumärket är en överlevnadsfråga, men inte enkelt. Där är Tidningen Vi med Litteraturbåten bäst i klassen!”
 

Årets utvecklare

Teamet bakom Breakits kundlycka
Juryns motivering: ”I en tid av omvälvande förändringar har vinnaren tagit ett steg mot ökad transparens och snabbhet – något som inte bara leder till egen kundlycka, utan även har potential att inspirera en hel bransch att ta makten över sin annonsaffär.”
 

Årets skoltidskrift

Åssit
Juryns motivering: ”En tydlig redaktionell röst och ett medvetet innehåll samlat kring ett tema skapar en vinnare. Människans rätt till drömmar är ju något av det viktigaste som finns. Dagdrömmar, mardrömmar, framtidsdrömmar, drömmar om en perfekt partner eller kropp. Dags att vakna Strömbackaskolan – Åssit är Årets Skoltidskrift.”

Fler avsnitt
Fler videos