De vann Tidskriftspriset 2025
Handelsnytt och Expo vann i flera kategorier på Tidskriftsgalan igår kväll. I Årets Tidskrift Fackpress tog en nykomling hem segern.
Här är vinnarna i Tidskriftspriset 2025:
Årets Journalist
Anna Hjorth, Handelsnytt
I en tid där journalistiken rusar och omformas står vinnaren för en utveckling av det klassiska underifrån-perspektivet som engagerar och medvetandegör. Hög kvalitet, rakt igenom.
Jury: Lena K Samuelsson (ordf.), Anton Berg, Stefan Eklund
Årets Granskning
I ministerns närhet – Erik Glaad och Jonathan Leman, Expo
Ett avslöjande som satte agendan och fick genomslag i samhällsdebatten. En vardagsnära granskning som med långsiktig bevakning blottlägger hur extremismen sträckt sig in i maktens familjeliv.
Jury: Jenny Küttim (ordf.), Robert Barkman, Emil Hellerud
Årets Grepp
Chef GPT – AI-tjänst, Chef
Går det att blicka framåt och samtidigt öppna dörren till det förflutna? Genom att förvandla historia till något levande, till en tjänst som ger stöd i vardagen, har årets vinnare skapat ett nytt verktyg för sina mest lojala läsare, byggt affär – och tagit ett grepp om framtiden.
Jury: Anna Careborg (ordf.), Emanuel Karlsten, Angelica Öhagen
Årets Ljud
Klimaktet – podcast, Femina
För en redaktion som ständigt utmanar sig och fortsätter att utveckla sin journalistik och sitt varumärke är ingenting för svårt. När de nu tar sig an ljudets format blir resultatet så klart träffsäkert och når långt utanför sin tänkta målgrupp. Genom starka berättelser från de stora namnen blir det tabulagda ämnet något självklart, mänskligt och brännande.
Jury: Anna Rastner (ordf.), Josef el Mahdi, Teresa Stenler von Matérn
Årets Design
Hanna Johansson, Vi
Med briljanta bildberättelser och välkalibrerad typografi skapas en helhetsupplevelse utöver det vanliga. Oavsett var man läser lämnas inget åt slumpen. Allt är stabilt och snyggt med värme och mod. Designen är tidlös av hög internationell klass. Det skickliga hantverket gör att innehållet lever och frodas över tid. Det är lätt att förstå att läsarna älskar er. Grattis Hanna, du har gjort Vi till vinnare.
Jury: Rickard Frank (ordf.), Kajsa Isenberg, Carl-Axel Wahlström
Årets Omslag
DN Lördag / maj 2025
Med form, foto och finess sticker det här omslaget ut. Ingen läsare lämnas oberörd, man vill veta mer. Bakom masken döljer sig ett unikt tidsfenomen som själv vill bestämma över sin berättelse. Men det hängde på håret om masken skulle falla: vinnare av Årets omslag är DN Lördag för att kvalitet och hantverk är värt att belöna.
Jury: Åsa Rydgren (ordf.), Elin af Klintberg, Jonas Mattsson
Årets Tidskrift – Fackpress
Impact Loop
Ett nischat område och en exklusiv målgrupp som är beredd att betala för både journalistiken och nätverket. Årets vinnare lyckas med det omöjliga – att göra FN:s hållbarhetsmål sexigt.
Jury: Kalle Sandhammar (ordf.), Charlotta Friborg, Anna Gullberg
Årets Tidskrift – Populärpress
Forskning & Framsteg
Jaha! Hmm! Aha! – det är känslan vi får av årets vinnare. I högaktuella ämnen får vi perspektiv och förståelse för den värld vi lever i. Med grafik som berättandets motor blir det svåra enkelt att förstå.
Jury: Johan Taubert (ordf.), Pamela Andersson Alselind, Annika R Hermanrud
Årets Video
Handelsnytts arbete med reels och videoteasers
Med hög redaktionell kvalitet möter tidningen sina intervjupersoner och målgruppen i ögonhöjd. De lyfter fram berättelser på ett sätt som inte gjorts tidigare. Årets vinnare använder videoformatet för att beröra och låta de vi möter äga sin historia.
Jury: Malin Crona (ordf.), Viktor Adolfsson, Magnus Anshelm

Sveriges Tidskrifters Stora Pris
Expo
Sällan har så många haft så få att tacka för så mycket som Churchill sa. När demokratiska grundvärderingar om alla människors lika värde utmanas står vår 30-åring stadigt. Med imponerande uthållighet, sakkunskap och mod spänner vår pristagare researchmusklerna, ser mönster där andra ser enstaka händelser och stärker både vår bransch och vårt samhälles förmåga att värna demokratin. En liten tidskrift som betyder mycket.
Jury: Ann Henriksson (ordf.), Axel Andén, Cissi Elwin
Årets Kommersiella Kampanj
Sveriges Värsta Garderob – Leva & Bo och IKEA
Med kreativitet, hantverk och målgruppskännedom visar vinnaren att det inte är budgeten som är avgörande för ett starkt kampanjresultat – utan idén och utförandet. Att gå från det bakvända, i tider där man gärna visar upp sin perfekta fasad – är ett bevis på skickligt redaktörskap i kombination med smart nyttjande av de digitala möjligheterna. Hög räckvidd, stort engagemang, tydlig kundnytta och annonsörens produkt i fokus – vad mer kan man begära?
Jury: Kenneth Danielsson (ordf.), Pernilla Boshuis, Ulrika Ek






