Gå direkt till textinnehållet

De vågar ta betalt för webbtidningen

BETALTJÄNST En och annan i branschen höjde på ögonbrynen när Sundsvalls Tidning i november 1996 började sälja abonnemang på sin webbplats ST Online.

BETALTJÄNST En och annan i branschen höjde på ögonbrynen när Sundsvalls Tidning i november 1996 började sälja abonnemang på sin webbplats ST Online.

I dag är det många konkurrenter som noga följer hur det går med satsningen.

För Sundsvalls Tidning var det aldrig tal om att webbplatsen skulle vara helt gratis. Projekteringen hade pågått under ett år och projektledaren Svenåke Boström hade samlat erfarenheter, bland annat från USA.

– Alla undersökningar visade att det inte höll att först erbjuda webbplatsen gratis och därefter börja kräva betalt, säger han. Wall Street Journal tappade 80 procent av sina besökare när de började ta betalt. De fick börja om från grunden igen.

I dag har ST Online mellan 1 200 och 1 300 abonnenter. Vilka det är som valt ST Online är svårt att säga. Någon undersökning har inte gjorts.

Verksamheten går ännu inte runt. I fjol lyckades ST Online skrapa ihop ungefär 35 procent av budgetens 1,5 miljoner kronor. I år ligger budgeten på närmare två miljoner, samtidigt som inkomstmöjligheterna blivit flera.

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla olika tjänster på webben. Många bäckar små ska göra att ST Online så småningom blir lönsam. Nytt innehåll ökar också intresset för att abonnera. Och fördelen med att sälja abonnemang är att vi inte behöver ta in alla intäkter via annonser.

Sedan drygt ett år tillbaka läggs Söndagsbörsen, orubricerade små privatannonser, ut på nätet. Det ger ST Online en intäkt på 10 kronor per annons. Även rubrikannonserna ska ut på nätet så småningom.

ST Online planerar också att lägga ut bilder på länets nyfödda. Där kan abonnenterna beställa bilder direkt från webben och skicka vykort på bebisarna över Internet.

Sedan förra våren pågår samarbete med bland andra Sundsvalls kommun, Mitthögskolan och Arbetsförmedlingen om Sundsvall NU, en lokal variant av Torget eller Passagen.

Elva dagstidningar, däribland Sundsvalls Tidning, har också bildat Stadsporten Citygate AB, ett gemensamt utvecklingsbolag som ska hjälpa till att samordna tidningarnas Internetsatsningar. Genom Citygate kan ST Online till exempel erbjuda jobbdatabasen Smartjob där man kan prenumerera på jobbannonser inom de branscher som lockar. En annan tjänst från Citygate är Fondstar som på ett objektivt sätt bevakar utvecklingen av olika fonder.

– Genom ett samarbete mellan Citygate och FLT kommer vi också att kunna erbjuda rykande färska sportresultat, något som vi vet är efterfrågat.

ST Online ligger inte i något eget bolag som lever ett liv vid sidan om tidningen. Tvärtom är det tätt knutet till den övriga verksamheten.

– Det gör att vi kan utnyttja alla delar av organisationen. STs abonnemangsavdelning tar också hand om ST Online-abonnenterna och vår radiotidningsredaktion lägger ut färska nyheter under natten när de jobbar.

Journalisterna på Sundsvalls Tidning får 1 200 kronor per år för att deras material publiceras på webben. Företaget har fått kritik för att de inte betalar frilansar något för att deras material läggs ut på webben, trots att det tar betalt för sin Online-tjänst.

– Vi följer Tidningsutgivarnas rekommendation, säger Kjell Carnbro, chefredaktör på Sundsvalls Tidning. När vi köper in material till papperstidningen gör vi klart för frilansen att ersättningen också innefattar publicering på webben. Det är främst kulturmedarbetare som omfattas.

Från den 1 februari ska en ny samordningsfunktion träda i kraft på redaktionen. Då flyttar webbredaktören Tommy Klaar ut till tidningens nyhetsdesk. Han är en av två, förutom Svenåke Boström, som jobbar med ST Online. Tommy ansvarar för det redaktionella innehållet på webben.

– Tanken är att jag ska vara en brygga mellan redaktionen, ST Online, Radio Rix och vår lokala radiostation Radio Guld, berättar han. Redaktionens ambitioner med Sundsvalls Tidning som ett mediehus ska utvecklas.

Tommy Klaar ska samarbeta med tidningens nyhets- och featurechefer och se till att det material som produceras på redaktionen också kommer ST Online till del på ett bättre och smidigare sätt än i dag.

Han är medveten om att det kommer att ta tid att bryta gamla mönster. Den nuvarande dagsrytmen på redaktionen måste förändras och reportrarna måste arbeta med rullande deadline. Inte lämna alla artiklar först när nattredaktionen kommit på plats.

I framtiden ser han ett scenario där reportrarna på Sundsvalls Tidning jobbar med helt nya redskap och producerar material för tidningen såväl som för webben eller radion.

– Det kommer att ställa nya krav på reportrarna. Men det är också en journalistisk utmaning att tänka efter var materialet passar bäst.

Han tror också att det kommer en tid då STs nyheter kan publiceras på webben innan de kommer i papperstidningen utan att man måste ta hänsyn till konkurrenterna.

– Den dagen kommer det inte att spela någon roll vem som kommer tvåa, bara vi är först.

ST ONLINE: För abonnenter på Sundsvalls Tidning kostar det 25 kronor i månaden att abonnera på ST Online (http://www.stonline.se). Då ingår ett Internetabonnemang. Icke ST-abonnenter får betala 80 kronor i månaden. Icke-abonnenter kan läsa rubrikerna på startsidan, öppna vissa sidor (till exempel Månadens korsord, debatt, veckoenkäten ST-frågan och Evenemangsguiden) och läsa annonser. Däremot kommer man inte åt det lokala materialet.

Fler avsnitt