Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
7 juli, 2016
Mittmedias nya organisation ”Vad jag har förstått är de flesta medlemmar positiva till förändringen.” Det säger Margaretha Levin Blekastad, vice ordförande i Promedias journalistklubb, efter beskedet att Mittmedias VD Thomas Peterssohn och redaktionella chefen AnnaKarin Lith slutar.
Promediaklubben har vid olika tillfällen och sammanhang fört fram att digitaliseringen har gått för fort och att ledningen i större utsträckning bör värna papperet.
– Självklart ska vi satsa på det digitala, men det måste gå i hand i hand med att vi gör papperstidningar med kvalitet, säger Margaretha Levin Blekastad, vice ordförande i Promedias journalistklubb.
Journalistklubben har inte haft något medlemsmöte efter beskedet om att Peterssohn och Lith slutar, men Margaretha Levin Blekastad har förstått efter att ha talat med dem som arbetar på Norrtelje Tidning, där hon jobbar, och andra Promediatidningar, att reaktionerna varit positiva.
– Vad jag förstått är de flesta medlemmar positiva till förändringen.
Mittmedias nya VD Per Bowallius gick ut med ett meddelande till de anställda på Mittmedia där budskapet är att den digitala omställningen har gått lite för fort, eftersom 91 procent av koncernens intäkter ännu kommer från print.
”Vi måste inse att vi av rena överlevnadsskäl tvingas bli mer realistiska i förväntningarna på vad den digitala affären kan ge oss hitom den överskådliga horisonten. Här har jag hela tiden haft en försiktig hållning som var och är baserad på fakta,” skrev Per Bowallius i ett internt mejl som Journalisten tagit del av.
– Vi måste komma bort från uppfattningen att det finns en motsättning mellan digitalt och papper, vi måste bli bra på båda, säger Margaretha Levin Blekastad.
Precis som Marita Johansen, vice ordförande på Nerikes Allehanda, säger Margaretha Levin Blekastad att många av dem som nu har eller kommer att sluta kanske hade valt att stanna kvar när nu Mittmedia ändrar sin strategi.
I augusti är det tänkt att ledningen för Mittmedia ska presentera vad de vill göra med tidningarna i framtiden.
– Vi får se vad som händer efter sommaren, säger Margaretha Levin Blekastad.
28 augusti, 2019 | Den 2 september träder Mittmedias nya organisation i kraft. 24 journalisttjänster försvinner, desken och sporten decentraliseras, och tio titlar får egna chefredaktörer.
28 augusti, 2019 |
Gabriel Ehrling Perers har utsetts till chefredaktör och ansvarig utgivare för Avesta Tidning.
FOTO: Tor Johnsson
16 augusti, 2019 |
10 journalisttjänster, inte 14, försvinner från Sundsvall, enligt chefredaktören. Fackklubben hänvisar till att siffran 14 kommer från Bonnier News. UPPDATERAD
FOTO: Tor Johnsson
15 augusti, 2019 |
23 av 24 journalisttjänster som försvinner från Mittmedias titlar finns i den norra delen av koncernen. Journalistklubben motsätter sig både nedbemanningen och fördelningen av tjänster. RÄTTAD
FOTO: Tor Johnsson
26 juni, 2019 |
Bonnier News önskar rekrytera sju nya chefredaktörer till Mittmedia-titlarna. Nu söker de lämpliga kandidater, bland annat via ett pressmeddelande.
FOTO: Alexander Donka
13 juni, 2019 |
Ett försämrat annonsläge och sämre ekonomi på vissa titlar än vad Bonnier News trodde när de köpte Mittmedia gör att nedbemanningen på 30 tjänster är nödvändig, menar affärschefen Mikael Nestius.
FOTO: Tor Johnsson
13 juni, 2019 |
De tre mindre tidningarna i Västmanland ska stärkas på VLTs bekostnad, enligt publishern Daniel Nordströms förslag. Argumenten är flera. UPPATERAD
FOTO: Tor Johnsson
13 juni, 2019 |
30 journalisttjänster föreslås försvinna från norra Mittmedia. Hårdast drabbas tidningarna i Västernorrland. ”Ett dråpslag för ÖP och ÖA”, enligt klubbordförande Johanna Hejdenberg, som menar att medarbetarnas engagemang tar stryk.
DN och Hufvudstadsbladet, har tilldelats Pennskaftspriset 2023.
Sveriges Radio, får Publicistklubbens pris Guldpennan 2023.
blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Skaraborgs Läns Tidning.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Axel Andén. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies