Gå direkt till textinnehållet

Dansk polis avlyssnade journalist

Under en rättegång i Köpenhamn i förra veckan avslöjades det att dansk polis avlyssnat en journalist på Jyllands-Posten, för att ta reda på vilka källor han hade till påståendet om en “dödslista” på kända judar.

Under en rättegång i Köpenhamn i förra veckan avslöjades det att dansk polis avlyssnat en journalist på Jyllands-Posten, för att ta reda på vilka källor han hade till påståendet om en “dödslista” på kända judar.

Under rättegången spelades ett telefonsamtal upp, där journalisten och redaktionssekreteraren på Jyllands-Posten diskuterade artikeln. Avlyssningen är det första kända exemplet på de nya befogenheter som den nya anti-terrorist-lagen gett polisen. Rätten gick på åklagarens linje och krävde att källorna ska utlämnas. Ärendet har nu dock överklagats till högre instans.

Danska Journalistförbundets ordförande Mogens Blicher Bjerregård är upprörd över polisens agerande och rättens utslag och säger i en kommentar på förbundets hemsida:

– Detta är ett kraftigt angrepp mot källskyddet.

Annons Annons: Journalistfonden.
Fler avsnitt
Fler avsnitt
Fler avsnitt
Fler avsnitt

Senaste numret