City nionde störst i Sverige
Den första räckviddsmätningen i Orvesto Konsument för Bonniers gratistidning Stockholm City visar att tidningen når 343 000 läsare, att jämföra med Metro Stockholms 627 000.
Den första räckviddsmätningen i Orvesto Konsument för Bonniers gratistidning Stockholm City visar att tidningen når 343 000 läsare, att jämföra med Metro Stockholms 627 000.
Enligt Orvestomätningen för årets första fyra månader läses City av något fler kvinnor än män. Den största åldersgruppen är personer 25-34 år. Därmed är läsarprofilen ungefär densamma som för Metro. Metro i Stockholm har minskat sin räckvidd med 60 000 läsare sedan konkurrenten dök upp, men behåller ändå ett tydligt grepp om marknaden. Totalt har Metros räckvidd i Sverige minskat med 35 000 läsare sedan 2002 års mätning.
Med de färska Orvesto-siffrorna lägger sig City på nionde plats bland svenska dags- och kvällstidningar, räknat i daglig räckvidd.
Störst räckvidd av de svenska morgontidningarna har Metros tre editioner, med totalt 1 049 000 läsare (627 000 i Stockholm, 259 000 i Göteborg och 209 000 i Skåne) följt av av Dagens Nyheter med 950 000 läsare på vardagarna (oförändrat sedan 2002), Göteborgs-Posten med 602 000 (+ 11 000), Svenska Dagbladet med 493 000 (+ 53 000), Dagens Industri med 462 000 (+ 1 000)och Sydsvenskan med 414 000 (- 24 000).
Av kvällstidningarna har Aftonbladet en räckvidd på vardagarna på 1 395 000 (- 8 000), medan Expressens tre editioner når 1 172 000 läsare (+ 38 000, varav -12 000 för Expressen, som når 704 000). GT når 243 000 läsare (+ 37 000) och Kvällsposten 225 000 (+ 13 000).
mj@journalisten.se