Gå direkt till textinnehållet

Chock och sorg på Aller Media i Malmö efter beskedet

Nästan 60 journalister arbetar på Aller Medias Malmökontor – samtliga riskerar nu uppsägning efter nedläggningsbeskedet igår. Några av dem har jobbat på Aller sedan 1980-talet. ”Det är gräsligt”, säger journalistklubbens ordförande Lisa Södergren.

När journalisterna på Aller Media i Malmö fick nedläggningsbeskedet på ett stormöte igår började några gråta.

– Man hörde att folk drog efter andan. Det var chockartat. Alla visste att någonting var på gång, men de flesta tänkte att det skulle bli en omorganisation och neddragning, att ”färre ska göra mer”. Det här känns fruktansvärt. Några av våra medlemmar har arbetat på Aller Media sedan 1980-talet, säger Lisa Södergren, ordförande i journalistklubben.

– De jag pratat med idag har varit samlade, men är i sorg. Det är mycket sorg och chock.

Annons Annons

Rent formellt är ledningsgruppens beslut ett förslag som först ska förhandlas med journalistklubben, men att nedläggningen av Malmöredaktionerna kommer att bli av råder ingen tvekan om.

– Det är gräsligt. Vi är nästan 60 journalister som riskerar att gå ut i arbetslöshet, och det finns inte många journalistjobb där ute.

Vad tycker klubben om förslaget?
– Vi tycker förstås att det är ett dåligt förslag. Förutom att många människor riskerar att bli arbetslösa så går oerhört mycket kompetens och kunnande förlorad för Aller Media.

Aller Medias administrativa personal och kundservice i Malmö omfattas inte av varslet. Inte heller de som arbetar med korsordstidningarna berörs. Cirka 60 anställda kommer att jobba kvar på Malmökontoret.

Lotta Cederbom, vd på Aller Media.

Aller Medias vd Lotta Cederbom säger till Journalisten att beslutet har varit ”smärtsamt men nödvändigt” och menar att skälet till att man flyttar den redaktionella verksamheten från Malmö till Stockholm är att den redaktionella verksamheten i Stockholm har lyckats bättre med digitaliseringen.

– Vi behöver samla all vår redaktionella verksamhet under ett och samma tak för att få synergier. Printintäkterna från både lösnummerförsäljning och prenumeration går ned, samtidigt som kostnaderna för papper och distribution ökar. Vi behöver på sikt hitta nya intäkter via digitalt innehåll och där har våra varumärken i Stockholm, som Femina, Hänt-portföljen och Svensk Damtidning lyckats bättre, säger Lotta Cederbom.

Just nu pågår en översyn av organisationen i Stockholm för att se hur många nya tjänster som ska rekryteras för att kunna ta över familjetidningsverksamheten från Malmö. Den nya organisationen som skapas i Stockholm kommer att bestå av cirka 40 personer, uppger Lotta Cederbom, men hur många nyrekryteringar som behövs göras är oklart.

Kommer de som blir av med jobbet i Malmö att få förtur till nya tjänster i Stockholm?
– Vi är mycket måna om intern succession. Om en medarbetare befinner sig på den platsen i livet att man kan tänka sig att flytta till Stockholm så kommer vi att erbjuda personen en anställning.

Betyder detta något för de frilansjournalister ni anlitar?
– Nej. Vi kommer att fortsätta att vilja samarbeta med de över 100 frilansar som nu medverkar i våra familjetidningar.

Hur är stämningen bland medarbetarna?
– Folk är ledsna förstås, men man möter varandra med respekt och empati. Vi har otroligt fina och skickliga medarbetare och det här har varit ett smärtsamt beslut att fatta, säger Lotta Cederbom.

Fler avsnitt
Fler videos