Gå direkt till textinnehållet

Bonnier lägger ner influencer-nätverk

Influencer-nätverket ENT Networks som startades inom TV4 och togs över av Bonnier Magazine & Brands i våras läggs ned. Det avslöjas i Mediepodden.

I det senaste avsnittet av Mediepodden avslöjas att Bonnier lägger ner influencer-nätverket ENT Networks, som skulle bli mediekoncernens stora nätverk för svenska influencers.

ENT skulle samla innehållskapare på digitala plattformar och var ett av fyra nätverk som hade så kallade MCN-avtal med Youtube. MCN-avtal (Multi-Channel Network) är ett sorts partnerskap mellan en tredjepart och Youtube i syfte att generera intäkter genom bland annat försäljning, målgruppsutveckling och innehållsprogrammering.

Orsaken till nedläggningen är att Bonnier ”inte fått snurr” på nätverket.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025