Gå direkt till textinnehållet

Birgitta Forsberg utsedd till Årets journalist

Birgitta Forsberg, Affärsvärlden, utsågs till Årets journalist vid Tidskriftsgalan på torsdagskvällen. Årets tidskrift fackpress blev Form och till Årets tidskrift populärpress utsågs Svensk Damtidning. Läs om alla vinnarna här.

Branschorganisationen Sveriges Tidskrifter delade ut sina tidskriftspriser under en välbesökt galakväll på Münchenbryggeriet i Stockholm. Programledaren Kodjo Akolor, från SR och SVT, höll ihop galan tillsammans med Frida Boisen, chefredaktör för Göteborgs-Tidningen.

Glada vinnare fick ta emot blommor, diplom och 10 000 kronor vardera.

Här är hela vinnarlistan:

Annons Annons

ÅRETS JOURNALIST: Birgitta Forsberg, Affärsvärlden.
Motivering: Årets journalist lyckas öppna dörrar till slutna världar, där vi andra sällan får chansen att komma in. Med stor relevans för skattebetalarna och genom ett dramatiserande berättande med omdöme: Här får läsarna en imponerande inblick i toppspelet om miljarderna och det ytterst nära samarbetet mellan näringslivet, försvaret och politiken.

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS:Form, Mandelgren Magazine.
Motivering: Tidningsmakeri i bästa klass. Kvalitet in i minsta detalj. Lyfter med samhällsperspektiven, tar ämnena till nya nivåer och kröner det hela med ett kungligt avslöjande. För Formen i tiden.

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS: Svensk Damtidning, Aller media.
Motivering: Det finns tidskrifter som dansar en säsong. Och det finns tidskrifter som lever ett årtionde. Det finns magasin som firar silverbröllop med sina läsare och får en guldklocka av sitt förlag. Men det finns bara en tidskrift som lyckas med bedriften att både vara i tiden och i traditionen utan att slå knut på sig själv. En gång i forntiden var vår vinnare en stökig blaska som bråkade med kändisar och blev stämd då och då. Men det är så länge sedan att vi knappt minns det. I dag är vår vinnare en vinstmaskin och en läsfest för alla oavsett om du bor i slott eller koja.

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS: Mattias Göransson och Tobias Regnell, Offside Press.
Motivering: En målmedveten och konsekvent satsning på magasinsjournalistik, med långa och väl genomarbetade reportage, har gjort att årets pristagare, mot alla odds och utan kapitalstarka ägare, kunnat skapa en framgångssaga. Med viktiga ställningstaganden för press- och yttrandefrihet har de dessutom visat att tidskrifterna spelar roll och aldrig får hamna offside i samhällsdebatten.

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT: Dagenssamhalle.se, Dagens Samhälle.
Motivering: Tydlig och engagerande läsglädje som skapar angelägen debatt för beslutsfattarna på den offentliga marknaden.

ÅRETS INNOVATIVA SATSNING: Tidningen Chef, Battle of the numbers.
Motivering: Årets vinnare har fått stort genomslag och både tidskriftens varumärke och affär är vinnare. Innovation handlar om att våga utmana och göra annorlunda – vinnaren har vidgat gränserna för hur en tidskrift kan arbeta. Ambitionen inspirerar och resultatet imponerar.

ÅRETS OMGÖRNING: Mobil, South Square Publishing.
Motivering: En smal tidskrift med tydlig profil. Årets omgörning är genomarbetad och utgår från grundförutsättningarna på smartast möjliga sätt. Färgsprakande omslag och renodlad insida som skapar en sober och trovärdig tidskrift om mobiltelefonen.

ÅRETS OMSLAG: Filter nr 39 (2014), Magasinet Filter.
Motivering: Ett slagkraftigt omslag fångar sin publik genom att såväl lita på idéns kraft som publikens intelligens – och misstror regeln om att mest gällt och mest grällt får uppmärksamheten. Årets omslag vågar utmana ögat och tanken genom att bygga ett aha-ögonblick: fest och sötma blir till beska och mänsklig katastrof.

ÅRETS AD: Nina Oja, Styleby.
Motivering: En tidskrift som omedelbart signalerar nödvändig läsning för den som vill ha koll. En internationell känsla och ett personligt tilltal gör att man känner sig förtrogen med avsändarna. Med en stram och samtidigt punkig form ger Styleby och Nina Oja oss en initierad moderesa.

ÅRETS GENOMBROTT: Christian Geijer, Bonnier Tidskrifter.
Motivering: För att ha visat de sociala framfötterna på ett inspirerande sätt i en gren där tidskriftsvärlden har varit sen ur startblocken.

ÅRETS KRÖNIKÖR: Johan Norberg, Tidningen Vi.
Motivering: Insiktsfullt, inbjudande och alltid med en humanistisk grundton som vibrerar i ord och fraseringar. Årets krönikör visar hur världen berikas i mötet med andra kulturer. Med stort kunnande och hjärta spelas talande scener ur vår vardag upp. Berättelser som ställer frågor om det riktigt viktiga: Vad kan du och jag med enkla medel göra, för att öka toleransen, förståelsen och kärleken människor emellan.

ÅRETS MEDIERÅDGIVARE: Karoline Olsson, Vizeum.
En jury nominerar i ett första led värdiga kandidater. Pristagaren utses sedan genom en omröstning bland de ca 350 annonssäljare, från stora till små säljorganisationer, som gått Sveriges Tidskrifters annonssäljarutbildning Diplomerad Flerkanalssäljare.

ÅRETS ANNONSSÄLJARE: Magdalena Egelin, Bonnier Tidskrifter.
En jury nominerar i ett första led upp till sex kandidater. Pristagaren utses sedan i en omröstning bland de cirka 200 medierådgivare som de senaste åren genomgått Sveriges Tidskrifters utbildning Diplomerad Tidskriftsrådgivare (DTR).

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT: HGY Magazine, Huddingegymnasiet.
Motivering: Tidningen engagerar omedelbart läsaren med berörande och angelägna texter som tar avstamp från skribenternas egna upplevelser och känslor. Många kommer till tals i den breda och tilltalande blandningen av intervjuer, granskande reportage och skildrande texter som visar på tidningens hjärta och mångfald.

Fler avsnitt