Gå direkt till textinnehållet

”Åsiktsjournalistik en felsatsning”

Massmediernas stora satsningar på åsiktsjournalistik, tyckande och analyser försvagar medieföretagens överlevnadsmöjligheter på sikt. Det säger Jesper Strömbäck, professor i journalistik.

 
På tisdagsförmiddagen svarade Jesper Strömbäck på frågor i Dagens Samhälles "heta stolen" i Almedalen, på temat sociala medier kontra traditionella. Under utfrågningen varnade han dels för att samhället är på väg att delas in i mediebubblor, dels för en övertro på de sociala mediernas betydelse.
 
Efter utfrågningen i heta stolen berättar han i Journalistens tv-inslag ovan att hans analys är att medieföretagens stora satsningar på åsiktsjournalistik, krönikor och analyser är missriktad.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.