Gå direkt till textinnehållet

Annonstvist bakom Cinemas nedläggning

Filmtidningen Cinema som 1993 startades av Stockholms filmfestival läggs ner. Anledningen är att Cinema News Förlag AB förlorat en rättstvist mot tidningens tidigare försäljningsorganisation Pound Positions AB.

Filmtidningen Cinema som 1993 startades av Stockholms filmfestival läggs ner. Anledningen är att Cinema News Förlag AB förlorat en rättstvist mot tidningens tidigare försäljningsorganisation Pound Positions AB.

Tvisten startade efter att en annonsförsäljare hade hoppat av från Stockholms filmfestival och gått till den konkurrerande filmfestivalen Popcorn. Han annullerade då annonser som han redan bokat åt Cinema.

När nya annonsförsäljare åter bokade samma annonsörer åt Cinema krävde den avhoppade försäljaren provision. Han stämde 1997 förlaget och Stockholms tingsrätt dömde i februari i år till hans fördel.

Domen har överklagats till hovrätten men kraven till följd av tingsrättens dom har lett till att Cinema News Förlag försatts i konkurs.

Det är ännu oklart om företaget kommer att rekonstrueras.

– Vi ligger lågt, säger Emma Gray på Cinemas redaktion. Men klart är i alla fall att vi kommer att ge ut festivaltidningen som vanligt.

Cinema har utkommit fem gånger om året med en genomsnittlig upplaga på 90 000 exemplar. Tidningen har i intervjuer, reportage och recensioner lyft fram såväl smal som bred, underhållande film.

Cinemas sista nummer utkom den 16 februari.

hl@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos