Gå direkt till textinnehållet

Annonsraset kraftigaste sedan 2009 – men nästa år blir det bättre

Inte sedan finanskrisen har medierna tappat lika mycket annonsinäkter som i år. Det visar en sammanställning i Institutet för mediestudiers årsbok. Sedan 2008 har 7,6 miljarder annonskronor försvunnit ur mediernas fickor.

För nionde året släpper Institutet för mediestudier en större genomgång av mediebranschens utveckling. Årets sammanställning går i moll, efter de många sparpaket som dragit in över branschen under året. 

I rapporten har Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, sammanställt hur annonsmarknaden påverkats av lågkonjunkturen, och kommit fram till att detta var det sämsta året sedan den globala finanskrisen 2009. Totalt backade annonserna i medierna med 10,1 procent under 2023, enligt prognos. 2009 var tappet 12,1 procent. 

Men nästa år räknar IRM med att nedgången ska bromsas. Enligt prognosen blir tappet då 2,3 procent. 

I årsrapporten framkommer också att annonsinäkterna för mediebranschen minskat med 62 procent sedan 2008, motsvarande 7,6 miljarder kronor. 

På ett seminarium om årsboken kommenterade kulturminister Parisa Liljestrand mediernas annonsras. 

– Det är klart jag är oroad. Vi befinner oss i en mycket svår ekonomisk situation och den påverkar hela landet och alla samhällets delar, säger hon.  

Bonnier News Locals avgående chef Mikael Nestius medverkade också på seminariet. Han är trots annonstappet optimistisk kring utvecklingen. 

– Jag tror att de stora koncernerna kommer att stå stadigt när vi tar oss ur den här konjunkturnedgången, säger han.

Han lyfter att problemet framåt snarare handlar om hur mediehusen ska få personer födda 1980 och senare att börja betala för journalistik. 

– Än så länge lever vi ganska gott på de som är födda på 70-talet och tidigare, för de är beredda att betala för journalistik på ett helt annat sätt än vad den yngre generationen är. Vi har fem-tio år på oss att ställa om, och vi har inte hittat några bra nycklar där än, säger han.

Hela seminariet går att se här, och årsboken kan laddas ned gratis här
 

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler