Gå direkt till textinnehållet

Annonsboom trots finanskris

Annonseringen ökade med åtta procent i september, trots finanskris, meddelar Sveriges Mediebyråer. Hittills i år har annonseringen omfattat 8,9 miljarder.

Enligt Sveriges Mediebyråer kan en stor del till ökningen i september bero på att flera kampanjer som annars skulle legat i augusti sköts fram till september, för att inte konkurrera med OS. Därför steg TV-annonseringen med 24 procent i september. Branschorganisationen tror dock att även oktober och november kommer att visa starka siffror.

I år sker de största annonsökningarna i internet och TV, som har ökat med 20 respektive 10 procent. Lokalpressen har också gått bra, med en ökning på 15 procent, men sistnämnda kategori hade ett svagt september.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.