Gå direkt till textinnehållet

Amelia klandras för textreklam

I Amelia fanns ett redaktionellt material som Pressens textreklamkommitté klandrar.

I Amelia fanns ett redaktionellt material som Pressens textreklamkommitté klandrar.

Ett postorderföretags varor presenterades med inledningstexten: ”Vi har letat bland olika postorderföretag för att hitta det bästa för er, läsare. Och fastnat för la Redoute som specialiserar sig på det senaste franska modet till låga priser”. I tidningen fanns också utdrag ur postorderföretagets katalog tillsammans med priser, storlekar och beställningsnummer. Dessutom angavs telefonnummer för beställning samt texten ”Amelia i samarbete med la Redoute”.

Ger intryck av annons

Textreklamkommittén uttalade att det inte framgår av sidorna att de är helt redaktionella. De ger intrycker av annons. Textreklamreglerna stadgar att material som presenteras på redaktionell plats inte ska kunna uppfattas som reklambudskap, skriver kommittén. Enligt riktlinjerna ska försäljning av tidningens egna eller andras produkter utformas som annons.

Andra klander av Pressens textreklamkommitté:

* Hemmets Journal klandras för en artikel om en äldre dam som själv fått bekosta sin hörapparat. I en ruta i texten beskrevs apparaten, priset angavs liksom telefonnumret till den privata klinik som provade ut apparaten. Enligt textreklamreglerna ska man inte informera ensidigt om produkter från producenter. Service till läsarna ska anges i fotnot eller på särskild plats, till exempel i adressregister.

* I Matmagasinet fanns recept där varumärken för vissa ingredienser var angivna. På sista sidan fanns en rabattkupong på en av produkterna som ingick i recepten.

Material som publiceras på redaktionell plats ska inte kunna uppfattas som reklambudskap, skriver kommittén. Rabatterbjudandet borde varit annonsmärkt.

Kommittén påpekar också att då utomstående företag medverkar på redaktionell plats bör detta tydligt anges.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.