Aftonbladets vinstökning fortsätter
Förra året stod Aftonbladet för mer än en femtedel av den samlade vinsten i dagspressen. Och rekordvinsterna fortsätter: första halvåret 2004 var Aftonbladets resultat 149,6 miljoner – en ökning med nära 50 procent mot 2003.
Förra året stod Aftonbladet för mer än en femtedel av den samlade vinsten i dagspressen. Och rekordvinsterna fortsätter: första halvåret 2004 var Aftonbladets resultat 149,6 miljoner – en ökning med nära 50 procent mot 2003.
När den svenska dagspressens ekonomi 2003 sammanfattades av Presstödsnämnden i går konstaterade utredaren Karl-Erik Gustafsson att det i första hand var kvällspressen som stod för ökade annonsvolymer. Aftonbladet gick då med 235 miljoner i vinst, vilket var rekord för tidningen.
Men 2004 kan bli ännu bättre, att döma av halvårsresultatet på 149,6 miljoner.
– Vi kommer att öka vinsten ytterligare. Kvällspressens andel av annonseringen har varit för låg tidigare, men nu är den på väg uppåt, säger Aftonbladets VD Rolv Ryssdal.
Aftonbladet Hierta omsatte första halvåret 1028 miljoner: en ökning med 108 miljoner.
För Schibsted-kollegan Svenska Dagbladet går det sämre. Andra kvartalet 2004 visade på -10 miljoner och enligt Schibsteds koncernchef Kjell Aamot blir det svårt för SvD “att nå sitt mål om att nå breakeven för helåret”, sade han i en kommentar på torsdagen.
mj@journalisten.se