Aftonbladet vann EM-matchen
Juni var en lysande månad för kvällspressen, med en sammanlagd upplaga på 832 700 läsare per utgivningsdag, i det fotbollsfebriga Sverige, vilket var nästan 50 000 mer än i fjol. Ökningsmatchen vanns knappt av Aftonbladet. (UPPDATERAD)
Juni var en lysande månad för kvällspressen, med en sammanlagd upplaga på 832 700 läsare per utgivningsdag, i det fotbollsfebriga Sverige, vilket var nästan 50 000 mer än i fjol. Ökningsmatchen vanns knappt av Aftonbladet. (UPPDATERAD)
Expressen/GT/Kvällsposten redovisar i dag sina upplagesiffror för juni: totalt 370 700 ex per utgivningsdag, vilket är en ökning med 23 300 ex jämfört med juni 2003. Aftonbladet hade i juni en upplaga per utgivningsdag på 462 000, vilket är 25 900 ex fler än juni 2003. Därmed vann Aftonbladet nätt och jämnt ökningsmatchen – och drygade ut gapet mellan tidningarna till 91 300 ex.
I juli minskade Aftonbladet med 1000 ex jämfört med juli 2003 och nådde en upplaga på 476 000 ex. Under månaden nådde tidningen en av sina bästa försäljningssiffror någonsin: dagen efter rymningarna från Hall sålde tidningen i 615 000 ex.
Expressen/GT/Kvällsposten väljer i dag att inte redovisa julisiffrorna.
mj@journalisten