Aftonbladet-TV vill konkurrera med de stora
På tolvslaget i dag inledde Aftonbladet sina live-sändningar på webb-TV. Ambitionerna är höga. Aftonbladet ska konkurrera med de stora TV-kanalerna om nyheter.
Först ut i sändning var Karin Magnusson, som lämnat jobbet som tidningens debattredaktör för att bli TV-producent och programledare i den direktsändande kanalen. Hon intervjuade chefredaktören Jan Helin i den nya studion – belägen i direkt anslutning till centralredaktionen – och de skålade i champagne för att fira premiären.
– Vi följer våra läsares beteende, de kräver att vi sänder live, förklarar Jan Helin.
Han anser att live-TV trivs bra i kvällstidningsmiljö i och med att kvällspressen i likhet med TV av tradition är bra på att lyfta fram människor och känslor och att berätta i bilder.
Ambitionerna är höga. Aftonbladet vill bli en konkurrent till de stora TV-kanalerna.
Enligt Helin har Aftonbladet en fördel gentemot SVT och TV4 i det att man kan kombinera sändningarna med tidningens texter.
– Det blir en effektiv nyhetsupplevelse, säger han.
På TV-redaktionen jobbar ett 30-tal personer, men även medarbetare på övriga tidningen kommer att medverka i direktsändningarna.
Kanalen saknar tablå, men man har för närvarande 17 program, som framöver ska bli mera lättåtkomliga när webb-TV för en ny plattform.
Jessica Linnman, operativ chef för Aftonbladet-TV, berättar att man inte sänder nonstop, utan att konceptet bygger på breaking news, mobilisering och direktsändning när nyheter inträffar.
Magnus Zaar är webb-TV-chef med ansvar för den långsiktiga planeringen. Enligt honom satsar Aftonbladet inte på TV för att i första hand konkurrera med Expressen, utan för att på allvar konkurrera med de etablerade TV-kanalerna.
– Nu kan vi gå in och bjuda på nyheterna redan medan de utvecklas.
På andra håll har tidningarnas TV-satsningar haft svårt att nå lönsamhet. Jan Helin är emellertid optimistisk för Aftonbladets del.
– Vår webb går runt i dag, vi har en stor publik och är intressanta för annonsörerna och vi för diskussioner med de stora TV-annonsörerna. Vi siktar på lönsamhet även för TV.