Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet-TV vill konkurrera med de stora

På tolvslaget i dag inledde Aftonbladet sina live-sändningar på webb-TV. Ambitionerna är höga. Aftonbladet ska konkurrera med de stora TV-kanalerna om nyheter.

Först ut i sändning var Karin Magnusson, som lämnat jobbet som tidningens debattredaktör för att bli TV-producent och programledare i den direktsändande kanalen. Hon intervjuade chefredaktören Jan Helin i den nya studion – belägen i direkt anslutning till centralredaktionen – och de skålade i champagne för att fira premiären.

– Vi följer våra läsares beteende, de kräver att vi sänder live, förklarar Jan Helin.

Han anser att live-TV trivs bra i kvällstidningsmiljö i och med att kvällspressen i likhet med TV av tradition är bra på att lyfta fram människor och känslor och att berätta i bilder.

Annons Annons

Ambitionerna är höga. Aftonbladet vill bli en konkurrent till de stora TV-kanalerna.

Enligt Helin har Aftonbladet en fördel gentemot SVT och TV4 i det att man kan kombinera sändningarna med tidningens texter.

– Det blir en effektiv nyhetsupplevelse, säger han.

På TV-redaktionen jobbar ett 30-tal personer, men även medarbetare på övriga tidningen kommer att medverka i direktsändningarna.

Kanalen saknar tablå, men man har för närvarande 17 program, som framöver ska bli mera lättåtkomliga när webb-TV för en ny plattform.

Jessica Linnman, operativ chef för Aftonbladet-TV, berättar att man inte sänder nonstop, utan att konceptet bygger på breaking news, mobilisering och direktsändning när nyheter inträffar.

Magnus Zaar är webb-TV-chef med ansvar för den långsiktiga planeringen. Enligt honom satsar Aftonbladet inte på TV för att i första hand konkurrera med Expressen, utan för att på allvar konkurrera med de etablerade TV-kanalerna.

– Nu kan vi gå in och bjuda på nyheterna redan medan de utvecklas.

På andra håll har tidningarnas TV-satsningar haft svårt att nå lönsamhet. Jan Helin är emellertid optimistisk för Aftonbladets del.

– Vår webb går runt i dag, vi har en stor publik och är intressanta för annonsörerna och vi för diskussioner med de stora TV-annonsörerna. Vi siktar på lönsamhet även för TV.

Fler avsnitt
Annons Annons för Verifieras nyhetstjänst.

Senaste numret