Aftonbladet stoppar SDs valannonser
Aftonbladet har ett år före valet beslutat stoppa annonser från Sverigedemokraterna. Det skriver tidningens chefredaktör och ansvarig utgivare Jan Helin och ställföreträdande ansvarit utgivare Lena Mellin i dagens tidning. (UPPDATERAD)Bild: Hissad fana utanför Aftonbladets redaktion. Foto: Lars-Gunnar Gustafsson)
Jan Helin och Lena Mellin svarar själva i debattinlägget på frågan om det inte är en inskränkning av det fria ordet att hindra SD från att annonsera i Aftonbladet: "Kanske. Men i verkligheten sägs inget i svensk valannonsering som för den politiska diskussionen framåt. Det är budskap för att väcka känslor, inte progressiva budskap ägnat att stimulera tanken". Att Aftonbladet stoppar annonseringen är "med all sannolikhet en hanterbar förlust för det fria ordet", skriver de.
"Partier som Sverigedemokraterna hämtar sin livsluft i martyrskap. De får livsluft i en konspiration som säger att de vet något om Sverige som inte får sägas. Mediernas tystnad kring rörelser som Sverigedemokraterna i annat än tendentiösa granskningar blir det perfekta bränslet för denna konspiration", skriver de och menar att Sverigedemokraternas argument ska bemötas med argument och att det är viktigare att lyssna på Sverigedemokraternas väljare än på partiet.
Debattartiklar från partiet kan publiceras efter "normal redaktionell prövning", skriver de två. Tidningen ska också upplåta plats för redaktionell granskning av partiet.
Läs hela debattinlägget här.
Expressen kommer inte att ta något beslut om att stoppa alla valannonser från Sverigedemokraterna. I sin blogg skriver Expressens chefredaktör Thomas Mattsson att tidningen "kommer att pröva varje publicering för sig och ta ställning till budskap för budskap. Det ansvariga utgivarskapet kan inte generaliseras, utan ska bedrivas aktivt".