Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet lägger ner Punkt SE

Aftonbladets styrelse beslutade i går kväll att omedelbart upphöra med utgivningen av gratistidningen Punkt SE som under en längre tid gått med förlust. Samtidigt inleds ett annonssamarbete med Metro.

Dagens utgåva av Punkt SE är därmed tidningens sista.

– Punkt SE har gjort ett fantastiskt jobb, men i den uppkomna situationen är det nu omöjligt för oss att fortsätta utgivningen, säger Carl Gyllfors, Aftonbladets koncernchef i ett pressmeddelande.

Förhandlingarna med de fackliga klubbarna inleddes i går.

– Jag respekterar styrelsens beslut. Ägaren har tagit stora förluster och visat tålamod, men det är väldigt sorgligt att tvingas skiljas från medarbetare och en tidning vi levt med i nästan två år. Nu ska vi med gemensamma ansträngningar i koncernen ta hand om tidningens samtliga medarbetare och försöka lösa den här processen på ett så bra sätt som möjligt, säger Punkt SEs chefredaktör Niklas Silow.

På måndagsmorgonen meddelade Aftonbladets ägarkoncern Schibsted att den förvärvar 35 procent av tidningen Metro. Aftonbladets styrelse beslutade därför att inleda ett strategiskt annonssamarbete med tidningen Metro. Samarbetet erbjuder marknaden paketlösningar för tre områden; riks-, nöjes- samt detaljistområdet. Det sistnämnda sker även gemensamt med Svenska Dagbladet.

Fler avsnitt
Fler videos