Gå direkt till textinnehållet

8 av 10 journalister negativa till redaktionell marknadsföring

21 procent av journalisterna i tolv länder kan tänka sig att arbeta med redaktionell marknadsföring. I Skandinavien är intresset svalare. 

1 900 journalister ingår i Mynewsdesks undersökning som genomfördes i juni förra året i tolv länder: USA, Storbritannien, Irland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Finland, Australien och Kanada.

Enkätundersökningen visar att 21 procent av de svarande var öppna för att jobba med redaktionell marknadsföring, till exempel för en kundtidning eller med native advertising och sponsrat innehåll.

Äldre journalister var mer negativa till redaktionell marknadsföring. I de skandinaviska länderna visade journalisterna svalare intresse för redaktionell marknadsföring, enligt undersökningen, som dock inte redovisar antalet svarande i de tre länderna varför det är svårt att dra slutsatser.

Undersökningen visar också att 30 procent av de svarande journalisterna är oroade för påtryckningar från annonsörer.

Undersökningen är genomförd av Mynewsdesks PR-akademis contentavdelning och syftar till att hjälpa företag att anställa journalister.

Fler avsnitt