Gå direkt till textinnehållet

700 journalister följde El Clásico

100  000 personer på läktaren. 500 miljoner i TV-sofforna. Världens bästa fotbollsspelare på planen. Och en mediecirkus utan dess like med över 700 ackrediterade journalister från 22 länder. När FC Barcelona mötte Real Madrid var det så mycket mer än bara en vanlig fotbollsmatch.

Barcelonas träningsarena Ciutat Esportiva ligger en bra bit utanför stadskärnan. Pressuppbådet är enormt. Minst 150 journalister och fotografer från hela världen dricker kaffe och spelar sudoku i väntan på att presskonferensen, någon dag innan matchen, ska börja. Ännu vet ingen att Zlatan Ibrahimovic ska avgöra med matchens enda mål i den 55e minuten, och om möjligt bli än mer populär.

Johanna Garå är Svenska Dagbladets korre på plats och hon bevakar spansk fotboll i allmänhet och FC Barcelona i synnerhet.

– Med svenska ögon är ju denna El Clásico väldig stor. Det är Zlatans första och förväntningarna är höga, säger Johanna.

Svenska medier har ju hårdbevakat Zlatan under hösten, men Johanna försöker även hitta nya grepp för att kunna erbjuda läsarna något annat.

– Mitt fokus inför den här matchen är på Real Madrid och den bärande texten handlar om en madridista, ett Real Madrid-fan, som bor i Barcelona och är katalan.

Denna madridista tillhör verkligen en minoritet. För matchen handlar om så mycket mer än fotboll. Det är historiskt sett en mycket politisk match. Kataloniens kamp för självständighet mot Francos centralmakt. Och även om den politiska situationen har förändrats så kvarstår rivaliteten. Något som också blir väldigt tydligt i den spanska pressen.

Där handlar det framförallt om fyra spanska sporttidningar. Marca och AS är baserade i Madrid och Sport och El Mundo Deportivo i Barcelona. Tidningar som alltid ägnar de 15 första sidorna åt sitt fotbollslag och upp emot 40 sidor under en El Clásico.

– Just dessa fyra tidningar har mycket hejaklacksjournalistik. Jag har bland annat sett journalister gå fram och be spelarna om autografer. Man kritiserar inte sitt egna lag, då säljer man färre tidningar, säger argentinaren Martin Ainstein som rapporterar för sportkanalen ESPN.

Vad tycker du om det?

– Jag tycker det är ett märkligt fenomen. Att tidningarna agerar som fans till det egna laget. Ingen bitter kritik mot sitt lag.

Toni Frieros har bevakat FC Barcelona för tidningen Sport under de senaste 29 åren. Han håller inte med men passar samtidigt på att ge en känga åt de Madridbaserade tidningarna, vilket ger en tydlig bild av rivaliteten mellan lagen och de olika medierna.

– Jag har inte den bilden. Jag tycker vi kan kritisera vårt lag om det spelar dåligt. Men just nu spelar det inte dåligt. Då tycker jag Marca och AS är värre eftersom de är mycket hårdare i sitt sätt att rapportera, säger Toni.

Tillbaka på träningsarenan börjar det röra på sig. Bakom avspärrningarna beger sig spelarna ut till sina bilar och kör ut bakvägen, till de väntande fansens besvikelse. Sedan den nya tränaren Josep Guardiola tillträdde har tillgången till spelarna minskat avsevärt.

Den här dagen är det brassen Dani Alves som representerar laget på presskonferensen. Journalistkåren bemannar snart kameror, mikrofoner och laptops. Någonstans mitt i får Johanna Garå ordet och frågar hur han skulle beskriva El Clásico för en person som inte vet vad det är.

– Om man inte vet något om fotboll, varför skulle man bry sig? svarar Dani Alves och framkallar skratt i hela lokalen.

Emil  Sergel

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt