Appen det enda mediet i framtiden?

25 januari, 2011

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Nätet har dödförklarats av många tidningar och sajter under året som varit. Logiken har varit ungefär följande: allt fler använder appar ("applikationer" – program) i mobilen istället för att surfa till hemsidor. De chattar med varandra via Facebook istället för att mejla. De messar i mobilen istället för via msn. När nätet slog igenom under andra halvan av 90-talet dominerade e-post och www.

Men logiken är naturligtvis lite skev.

All app-distribution och trafik (utom mobiloperatörernas sms) går fortfarande via internet, även om formaten inte längre domineras av e-post och www.

Sedan iPad lanserades förra året har tv-kanaler och tidningar världen över satsat tid och pengar på att skapa appar för att distribuera sitt innehåll till tablet-användarna. De första nummer som publicerades i app-versioner av kända amerikanska tidningar som Wired och Scientific American sålde riktigt bra och mediahusens ägare jublade. Under andra halvåret gick siffrorna kraftigt och stadigt neråt och nu börjar det bli dags att utropa tidningen-som-app som ett mindre fiasko (i alla fall ekonomiskt). Inte bara för att läsarna börjar svika – det är svårt att infria deras förväntningar också på en teknisk nivå. När man betalar och laddar ner en app får man ofta en "ny" upplevelse i form av rörlig grafik, och även om tidningarna lägger in bildspel och en del videor i sitt material är det svårt att konkurrera med programmerare och andra mjukvaruproffs. Mediehus är ju ofta duktigare på medier än på programmering – men topplistans appar består av kreativ kod, från inspirerade programmerare. Tidningarna kommer inte att kunna nå den nivån. De stora hittarna blir fortsatt underhållningsappar, inte lösnummer.

Människan älskar information och det finns plats för alla format, men precis som att radion inte slog ut tidningen, tv:n inte radion och internet inte något annat medium så kommer inte läsplattan att slå ut tidningen – så räkna med fortsatt fragmentering och färre läsare/tittare per "kanal".

Kommentarer

Det finns 2 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Johan Bratt mån, 2011-12-19 22:22

En poäng med Wireds resonemang var väl också att webben är väldigt öppet medan apparna har sina slutna system. Och att webben kändes fantastisk när vi fortfarande spammade varandra med galna länktips och googlade allt och alla medan vi numera har hittat våra favorit-appar och i högre utsträckning håller oss till dem. Webbens stora ostrukturerade informationsmängd står mot apparnas snygga, välpaketerade användargränssnitt.

Går utvecklingen åt det hållet är Google den stora förloraren.

Inlagt av Kepa Arizala mån, 2011-12-19 22:22

Håller med dig!

Det är bara att konstatera att de satsningar som mediabolag gör idag har i princip 2 grundade fel:

1. En Ipad är inte en läsplatta utan ett multimedielt-plattform som kräver en multimedielt-innehåll där den visuella byten (bild, video och grafik) är avgörande. De som köper det vill ha högsta upplevelsekänsla annars varför köper man det då?

2. När redaktionerna bygger sina appar och anpassa innehållet till t.ex. Ipaden gör man samma misstag som man gjorde när de ville komma in på nätet: att “trycka” ner tidningen i detta plattform .

Här kan man se en exempel på hur de innehållet skulle kunna se ut:

martinricard.com/201…

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies