Gå direkt till textinnehållet

LTs resa mot ökad upplaga

Länstidningen i Södertälje tappade upplaga i nästan 20 år innan det vände. Förra året hade man den bästa procentuella ökningen av prenumeranter i hela koncernen.

Lillan Hedlund är chefredaktör för Länstidningen sedan ett drygt år tillbaka men har jobbat på tidningen sedan 1997.

En tjänst som sommarvikarierande redigerare blev till en deltidstjänst som nöjesredaktör och senare heltidstjänst som allmänreporter, lokalredaktör i Nykvarn, näringslivsreporter, nyhetschef och redaktionschef.

I de här korridorerna har hon upplevt det mesta. Från att skriva för 20 000 prenumeranter till internets genomslag, papperstidningsdöden, annonskriser och sparpaket efter sparpaket. Men också en kurva som äntligen har vänt, för LT ökar igen.

Antalet prenumerationer steg med 8,4 procent eller 688 personer under 2020 jämfört med året innan.

Bakom framgången ligger det flera olika saker tror Lillan Hedlund. Delvis finns det en corona-effekt, där fler Södertälje-bor har sökt sig till säkra källor. Men redaktionen har också jobbat medvetet för att ”komma nära läsarna”, klyschan som alla känner till men som färre lyckas omsätta i praktiken.

På LT har man utformat arbetsrutiner som gör att reportrarna ska vara mer  ute på plats när det händer saker. Man har avsatt arbetstid för det, men också tagit fram en checklista för hur reportrarna ska arbeta.

Där framgår det bland annat att man i så stor utsträckning som möjligt ska producera nytagna bilder till jobben.

– Vi jobbar mycket mindre med arkivbilder nu. Det där gör att man kommer ut, och kommer närmare. Det låter som simpla saker, men om man lyfter det här i det dagliga samtalet på redaktionen så gör det skillnad, säger Lillan Hedlund.

Efter en djupare analys av läsarnas beteenden har tidningen också skruvat på sina publiceringstider. Tidigare hade LT mer av ett jämnt flöde av nyheter men nu lägger de ut mer material på morgonen för att tilltala en större grupp.

– Jag tror inte heller man ska förringa det faktum att förutom SVT finns nu också P4 på orten sedan några år. Ju fler som bevakar Södertälje desto bättre. Vi blir draglok till varandra tror jag, säger Lillan Hedlund.

Bland det material som får bäst läsning finns krim, breaking news och näringsliv. En läsarenkät har också gjort att LT fått upp ögonen för att användarna efterlyser fler positiva nyheter om de goda krafterna i lokalsamhället.

– Det tror jag också har varit en framgång under pandemin, då har vi ju lyft fram goda initiativ som restaurangägare som kör ut mat till vårdpersonal eller hotellägare som upplåtit hotellrum, säger Lillan Hedlund.

Som utgivare är Lillan Hedlund självständig mot ägaren. Nya ägaren Bonnier News Local, BLN, låter henne ratta skutan efter egen förmåga, med koncernens stödfunktioner i ryggen.

Det hålls regelbundna möten tillsammans med de andra chefredaktörerna vid BNLs mellanstora titlar, där man kan utbyta ideér och utvärdera vilka satsningar som har gått bra och inte.

När Bonnier kom in som ägare 2019 så gjorde man det med en ny strategi. Man decentraliserade organisationen, återinförde journalistiska resurser till några av de mindre redaktionerna och satsade på egna lokala chefredaktörer för flera titlar.

Men man har också sparat. I augusti 2019 kunde Journalisten exempelvis rapportera att det redaktionella tjänsteutrymmet krympt från 530 till 501 tjänster i koncernen.

Under den stundtals turbulenta Mitt­media­eran hade Lillan Hedlund ett tag rollen som redaktionschef för flera titlar. Hon vet inte hur nära det var att tidningen gick i graven innan de blev uppköpta, men uppger att hon är väldigt glad över att köpet blev av.

I ett sparpaket 2016 försvann sju av 27 tjänster på LTs redaktion. Kort senare hoppade dåvarande chefredaktören Anna Liljehag av, bland annat med motiveringen att ”det är en annan företagskultur i Mittmedia”. I samband med det krympte också antalet lokala sportreportrar på redaktionen.

Numera har LT återfört en reporterresurs till sporten så att man är 21 tjänster på redaktionen. Sport är också ett av segmenten som varit extra lyckosamma när man tittar på konverteringar, tillsammans med breaking news och granskande journalistik.

– Våra livesändningar av fotbollsmatcher i somras gick jättebra och konverterade, trots att läsningen på fotbollen i stan inte har varit lika bra. Men hockeyn står i en klass för sig här, oavsett vilken division SSK spelar i, säger Lillan Hedlund.

Allmänreportern Monika Nilsson Lysell är precis som Lillan Hedlund född och uppvuxen i kommunen. Hon har arbetat på LT i snart 14 år och har tidigare haft roller som kulturredaktör och nyhetschef.

När vi träffas har hon precis kommit tillbaka från ett larm om en brand på Hall-anstalten, en händelse som visade sig inte vara så dramatisk.

BONNIER NEWS OCH LOKALTIDNINGARNA

  • 2018 vände upplagan uppåt på LT för första gången på nästan 20 år, dock en blygsam ökning på under två procent.
  • 2019 förvärvade Bonnier 80 procent av den krisande tidningskoncernen Mittmedia, tillsammans med norska Amedia som är delägare till 20 procent.
  • 2020 blev ett lyckat år när LT stod för den procentuellt största ökningen av alla titlar i koncernen. Antalet prenumerationer har ökat med 8,4 procent, eller 688 personer, under 2020. I skrivande stund har tidningen 8 868 prenumeranter.
  • Enligt Bonnier News Locals egna siffror har 28 av 43 titlar nu tillväxt i antalet prenumerationer under 2020, jämfört med året innan. Intäkten per prenumerant ökar också och BNL-ledningen räknar med att de når över en halv miljon prenumeranter i år.
  • Under början av 2020 kom 11 procent av BNLs totala prenumerationsintäkter från digitala prenumerationer och vid slutet av året hade den andelen ökat till 17 procent enligt koncernens egna siffror.

Just nu arbetar Monika Nilsson Lysell på några nyheter om kommunens infartsparkeringar, samt en text om ett projekt inom hemtjänsten som har lagts ned.

– Vi som är här nu har jobbat länge, vi kan stan, och sen har vi väl också tagit till oss av allt som varit av Mittmedia och olika ledningar. Ibland skulle vi satsa på tv, ibland titta mycket på statistik. Men vi har lyckats ta till oss det vi behöver av allt det där och vet idag vad som blir läst och vad vi kan välja bort, säger Monika Nilsson Lysell.

Exempelvis gör LT idag i stort sett bara webb-tv vid breaking news.

– Det är då läsarna verkar vilja ha det, säger hon.

Torbjörn Granström har jobbat på redaktionen i 18 år, varav det senaste decenniet som krimreporter. Han har precis varit ute för att läsa en så kallad ”fup”, ett förundersökningsprotokoll, på plats.

– I Södertälje är kriminaliteten mer affärsverksamhet än bunden av klaner, folk känner varandra i den kriminella världen, säger Torbjörn Granström, som vid det här laget känner till många av de yrkeskriminella med namn.

– Det här är en typisk Södertäljenyhet, fortsätter han och pekar på skärmen där en artikel han just lagt ut syns med rubriken ”Anställd på Arbetsförmedlingen fixade olovliga banklån – tog själv pengarna”, säger han och ler stort.

Trots tillströmningen av prenumeranter finns det orosmoln i horisonten.  Annonsaffären gick trögt i våras även om den har hämtat sig en del nu.

Tidningen är också tungt beroende av driftsstödet, förra året fick LT en bra bit över 15 miljoner kronor.

– Blir det förändringar i driftsstödet, vilket det troligtvis blir, så kommer det att påverka oss. Vi måste bli starkare på egna ben, säger Lillan Hedlund.

Hur stor del är läsarintäkter idag och hur stor behöver den andelen bli?

– Vi står på tre ben med läsaraffären, annonsaffären och driftsstödet. Men hur stor del som är läsaraffär kan jag inte kommentera i nuläget. Målet på sikt är att bli självförsörjande och för att fortsätta växa handlar det om att fortsätta jobba för att komma nära våra läsare, men också att öka den fördjupande journalistiken i vårt innehåll, säger Lillan Hedlund.

Fler avsnitt
Fler videos