Vad hjälper det att inbjudna gäster säger kloka saker när deras ord inte går ända fram?

25 mars, 2020

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

DEBATT SVT, onsdagen den 11 mars klockan 20: Extrainsatt presskonferens med statsministern, två av hans regeringsmedlemmar samt rikspolischefen. Startskottet!

Svenska folket ska nu få veta vilka åtgärder som vidtas för att stävja corona-viruset i Sverige.

Viktigt, viktigt. Allvarstyngda miner. Men vad händer? Större delen av de fyras anföranden hackas sönder, rösterna försvinner, huvuden lösgör sig från kroppar, tv-bilden är stundtals en sörja.

Tv-tittarna, svenska folket, lämnas med halvinformation och stigande irritation.

Och ingen av de närvarande journalisterna framför podiet kunde ju veta och ställa frågor om saken eftersom deras hemmaredaktioner inte larmade om det pågående tekniska strulet.

Uppenbarligen var sändningsledningen bortkopplad, för på tv-skärmen dök det upp vare sig någon förklaring eller ursäkt. Inte heller programledaren sa ett ord om saken.

Presskonferensen hade ändock en timmes programtid, följd av Aktuellt; inte heller där gavs någon förklaring till debaclet. Vi lämnas med frågan obesvarad – vem, vilka orsakade det: SVTs tekniska oförmåga, personalbrist, datainträngare, främmande makt?

En svart dag som har följts av många dunkla stunder. SVT har ju lagt in dagliga halvtimmes informationsprogram rörande corona. Bra initiativ. Men återigen tekniskt strul.

Vad hjälper det att inbjudna gäster säger kloka saker när deras ord inte går ända fram? Ett framsteg dock: nu verkar det sitta någon i kontrollrummet så att programledaren kan vidarebefordra en beklagan till tittarna.

Se till att public service kan fullgöra sitt uppdrag på ett professionellt sätt – speciellt i dessa tider. Det gäller förstås även Sveriges Radio, där det alltför ofta uppstår tomrum. Inte för att rösterna saknas, utan för att tekniken, här som där, fallerar.

Rolf Broberg

 

SVAR:

Rolf Broberg sätter fingret på hur viktigt det är att SVT och public service håller hög kvalitet i allt. Jag delar helt hans syn och jag vill också beklaga att den sändning han refererar till inte höll den standard som publiken har rätt att förvänta sig av oss.

Just nu har vi på SVT ett särskilt högt tryck. Vi sänder direkt från presskonferenser, producerar nya specialgjorda program och liverapporterar dygnet runt på svt.se – utöver allt ordinarie utbud.

Som alltid vid stora nyhetsskeenden vänder sig publiken till SVT. Om den bild som Rolf Broberg ger skulle vara generell så skulle jag vara mycket oroad. Så är det dock inte. Vi har under den här intensiva nyhetsmånaden haft mindre än en handfull tekniska och produktionsmässiga fel som märkts för  tittarna, vilket är oacceptabelt självklart. Men att hävda att dessa tillfällen är den allmänna bilden är faktiskt fel. Relaterat till antal sändningar, timmar är det väldigt lite men inte en ursäkt när det väl sker.

Trycket på SVT är stort och rättmätigt. Vi ska leverera hög kvalitet i allt vi gör. När det blir fel gör vi noggranna analyser. Generellt sett har vi en mycket god teknisk leverans på alla plattformar.

Adde Granberg
teknikdirektör på SVT

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies