Gå direkt till textinnehållet

”Sydsvenskan är enkel att säga upp”

Det är med viss förvåning jag ser att Björn Häger ägnar en hel krönika åt att klanka ner på just Sydsvenskans sätt att ta betalt av digitala prenumeranter. Det är också med viss förvåning jag ser att Journalisten väljer att publicera en text som så hårt går åt en enskild tidning som inte ges möjlighet att kommentera eller besvara påhoppen.r

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Det hade varit på sin plats, inte minst med tanke på att krönikan innehåller ett antal sakfel.

Vårt upplägg är mycket likt alla andra tidningars, och en jämförelse visar att det är betydligt enklare för våra läsare att säga upp sina prenumerationer än vad det är för läsare av andra tidningar. Om det är ett generellt problem Björn Häger velat belysa (som han kommunicerat direkt till mig efter att texten publicerats) finns betydligt bättre och tydligare krönikegrepp att ta.

Så här fungerar det för dem som tecknar en digital prenumeration på Sydsvenskan eller vår systertidning Helsingborgs Dagblad: Läsaren exponeras för en ruta där det framgår att texten är exklusiv för betalande läsare. I rutan står: ”Detta är en del av vårt premiuminnehåll. Redan prenumerant? Logga in för att läsa artikeln. Läs [annars] allt premiuminnehåll i en månad för endast 1 krona*” Lite längre ner, efter en förklaring av vad som ingår i prenumerationen, finns: *Därefter tillsvidare för 99 kronor i månaden. Ingen bindningstid.

Om man, som Björn Häger uppenbarligen gjorde, väljer att registrera sig som prenumerant får man ett välkomstmejl som jag undertecknat. Där framgår vad som ingår i prenumerationen och en där finns en tydlig beskrivning av hur man hanterar sin prenumeration (till exempel avslutar den). Vill man säga upp sin prenumeration så ringer man nämligen vår kundservice eller så gör man det enkelt med ett knapptryck på sin prenumerationssida på en stor ”Avsluta”-knapp som ligger precis under beskrivningen av prenumerationen.

Vi var lyhörda för den kritik som en del andra medier fått gällande svårigheten att komma ur ett abonnemang och när vi lanserade premium (dvs digitala prenumerationer) på HD-Sydsvenskan var inställningen att det skulle vara enkelt och transparent. Det anser vi att det är. Klagomål liknande Björn Hägers är mycket sällsynta. Jag har personligen nåtts av ett enda – det som ligger till grund för en lång och ingående sågning i Journalisten.

                                                                                        Pia Rehnquist

                                                                     Chefredaktör Sydsvenskan

 

SVAR:

Pia Rehnquist hittar inga fel i krönikan. Istället framställer hon mig som dum som missat uppenbart tydliga sätt att ta sig ur prenumerationen. Där lämnar hennes verklighetsbeskrivning en del att önska.
1. Det framgår inte av välkomstmejlet hur man avslutar. De mejl jag fått från Sydsvenskan är lika befriade från sådan information som tidningens kundtjänst-sida.
2. Den där stora avsluta-knappen, syntes i alla fall inte till när jag letade efter något sätt att avsluta. Hur jag än letar nu så går den inte att hitta.
Följande frågor undviker Pia Rehnquist att svara på:
1. Varför kan ni inte informera ordentligt i bekräftelsemejl och på kundtjänst-sidan hur man avslutar sin prenumeration. Varför helt avstå från att besvara den frågan?
2. Varför måste man säga till specifikt för att ni inte ska sälja personuppgifter vidare till andra, trots att man sagt upp sin prenumeration?
3. Varför locka in sällanbesökare med klickbeten till premiumtexter utan att ha en lämplig betallösning för detta?
Och, för att vara tydlig, min text är inte en argumentation mot betalväggar. Det är en berättelse för att påminna om att vi är i en förtroendebransch.

                                                                                                 Björn Häger

 

Läs Björn Hägers krönika här

Fler avsnitt