Gå direkt till textinnehållet

Repliker: SRs och SVTs svar på influencer-kritiken

UPPDATERAD. Musikhjälpen hotar inte vår opartiskhet – men influencers är en utmaning, skriver SR och SVT i sina svar på Fanny Jönssons debattartikel om influencers i public service. (Nu med genmäle från Fanny Jönsson.)

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Replik från Sveriges Radio:

”Musikhjälpen är inget som hotar vår opartiskhet”

Jag vet inte vad Fanny Jönsson grundar sina påståenden på, men det är i alla fall inte på fakta kring hur vi jobbar på Sveriges Radio och hur vårt regelverk ser ut. Har du anställning eller kontrakt på Sveriges Radio får du inte samtidigt ha uppdrag som gör att din, och därmed Sveriges Radios, opartiskhet med fog kan ifrågasättas. Det är heller inte så att de profiler, som Fanny Jönsson refererar till, har i uppdrag att arbeta med granskning eller på våra nyhetsredaktioner. De har självklart inte heller något som helst inflytande över arbetet på våra nyhetsredaktioner. Det är också viktigt att tillägga att Sveriges Radio hittills inte blivit fällda för bristande opartiskhet för vår inrikespolitiska rapportering under denna eller förra tillståndsperioden.

Jag kan hålla med Fanny Jönsson om att det tidevarv vi lever i med en myriad av plattformar för att publicera innehåll kan göra det svårt för mediekonsumenten att skilja mellan fakta och personliga åsikter. Därför är det också viktigare än någonsin att vi som public service-bolag aldrig tummar på kraven på opartiskhet när du är anställd eller har kontrakt hos oss. Att vi tillfälligt kontrakterar kända profiler vid sidan av vår ordinarie personal i produktioner som exempelvis Musikhjälpen, är inget som hotar vår opartiskhet eller vår redaktionella integritet.

Olov Carlsson
chef för innehållsproduktion på Sveriges Radio

 

Replik från Sveriges Television:

”Influencer marketing är en utmaning men kan kombineras med medverkan i SVT”

SVT ska ha ett ständigt aktuellt och engagerande innehåll med hög kvalitet. Med den visionen krävs också en variation av programledare och medverkande i programmen.  

Redan på 70-talet (i arbetet kring LAS) identifierade public service-bolagen och arbetstagarorganisationerna en utmaning kring public services roll som publicistiskt företag kopplat till LAS. Om samma begränsade skara programledare, producenter, journalister eller kreatörer år efter år producerar samtliga program finns en risk att programutbudet blir enahanda och likriktat. Flera olika arbetsformer förhandlades därför fram mellan organisationerna.  

SVT menar att inflödet av nya medverkande/programledare och idéer är en viktig förutsättning för att public service ska lyckas med sitt uppdrag – att skildra många olika perspektiv och berätta nya saker om Sverige och världen. Det är viktigt att komma ihåg att olika saker gäller för nyhetsverksamheten och annan programverksamhet. Nyhetsverksamheten har en mycket hög grad av tillsvidareanställda som grund i bemanningen.  

I SVTs sändningstillstånd finns formuleringen: ”Vid sidan om en betydande egen programproduktion ska utläggningar, samarbetsprojekt och inköp av program bidra till denna variation liksom utomståendes medverkan i den egna programproduktionen.”  

Idag kan de som medverkar i SVT också ha andra yrkeskarriärer. Influencer marketing är en vanlig inkomstkälla för många talangfulla tv-personligheter. Det kan vara en utmaning men är något som kan kombineras med medverkan i SVT, om det sker på ett genomtänkt sätt. 

SVT har tydliga regler och policys för att bibehålla trovärdigheten för både medverkande/programledare och SVT som företag. Exempelvis får de som medverkar i SVT inte utnyttja detta för att sälja produkter eller tjänster. De får inte delta i marknadsföringskampanjer under ett par veckor före och efter det att de är som mest aktuella hos SVT. Politiskt engagemang kan påverka vilka uppdrag man kan ha, osv. 

Vi har en konstant dialog inom SVT om vårt speciella och viktiga uppdrag. Vi jobbar aktivt, varje dag, för att bibehålla förtroende från tittarna. Även de profiler som medverkar hos oss inser värdet av ett högt förtroende för både SVT och det egna varumärket. Därför har vi riktlinjer som både gör det möjligt att anlita personer med andra karriärer och inkomstkällor än från SVT samtidigt som vi månar om SVTs oberoende. 

Sabina Rasiwala,
HR- och kommunikationsdirektör, SVT

 

Genmäle från Fanny Jönsson:

”Det finns många talanger att ta in som inte samarbetar med coca-cola”

I sin replik hävdar Olov Carlsson (SR) att influencers medverkan i public service inte påverkar Sveriges Radios opartiskhet, men hur kan han vara säker på det? När influencern Anis Don Demina i juli skrev om sin medverkan i Morgonpasset i P3 på Instagram kommenterade coca-colas företagskonto med en eldemoji på bilden. Inte så märkvärdigt kanske du tänker, men idag gör Anis Don Demina reklam för coca-cola. Fem månader efter Don Deminas vikariat i Morgonpasset var han programledare i Musikhjälpen. Under den tiden hade han hunnit göra fem olika reklamsamarbeten på Instagram, trots att han samtidigt var programledare för Idol på TV4. Sen satt han ännu en gång framför mikrofonen i Sveriges Radio, med en lön finansierad av skattepengar – och en exponering som få företag kan drömma om. Månaden därpå gjorde han ett nytt samarbete på sin instagram.

Olov Carlsson och Sabina Rasiwala menar att influencers inte har något inflytande över nyhetsredaktionerna, men hur går det att kontrollera när journalister och influencers tvingas bli kollegor som på Morgonpasset? Även om varken influencers eller journalister har en intention att bli partiska, så finns ändå risken där. I en tid där oberoende journalistik är rent ut sagt livsviktig måste gränsdragningen mellan de kommersiella maktsfärerna och journalistiken vara ännu tydligare. Idag har den gränsen luckrats upp.

Sabina Rasiwala (SVT) skriver att det finns en risk att programmen på kanalerna blir likriktade om samma sorts personer skapar dem. Det är bland annat därför det finns olika anställningsformer inom public service. Jag vet inte om Sabina Rasiwala här syftar till de otrygga anställningarna eller om hon försöker motivera influencerinflationen på kanalerna. Men att tro att ens anställda tappar sin kreativitet genom att få en trygg anställning är en rätt sorglig människosyn. Och om man tvunget vill ta in några personer på korttidskontrakt för att öka programledarmångfalden, så finns det garanterat en mängd talanger på marknaden som inte samarbetar med coca-cola.

Fanny Jönsson
fristående skribent

 

Fler videos
Fler avsnitt