”Vi kan inte bevaka SD konsekvensneutralt”

25 mars, 2011

Gräv 2011 Sverigedemokraterna är inte som andra partier och journalister kan inte vara konsekvensneutrala i bevakningen av partiet. Det säger Lena Sundström under sitt seminarium på Gräv i Växjö.

Lena Sundström har granskat Dansk Folkeparti i sin bok Världens lyckligaste folk, och drar flera paralleller till Sverigedemokraterna under sitt seminarium Att bevaka det odemokratiska på Gräv i Växjö.

Innan riksdagsvalet uppstod en debatt om att journalister måste vara konsekvensneutrala i sin bevakning av Sverigedemokraterna, men när de väl blev invalda frågade sig många redaktioner vad vi journalister gjort för fel.

- Där avslöjar man sig, det visar att vi inte är konsekvensneutrala, säger Lena Sundström.

Hon menar att de flesta journalister ändå tar ställning och inte tycker att SD är som vilket parti som helst. Därför måste vi också bevaka SD på ett annat sätt, säger hon.

- Det är bättre att vara tydlig med att SD inte står för demokratiska värderingar och att jag anser att det ligger i mitt uppdrag att vara demokratisk. Jag är alltså inte konsekvensneutral när det gäller mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och Sverigedemokraterna.

Men det gäller också att inte vara strategisk i bevakningen av SD, anser Lena Sundström.

- Man kan inte se till vad som gynnar dem eller inte, då gör man fel. Det går inte att säga vad som gynnar dem.

Istället ska vi fokusera på oss själva, menar hon.

- Vi måste hålla ett öga på vår egen retorik, se till så att den inte förändras. Och vi måste ställa följdfrågor, hela tiden gå på fakta och se till att de inte får ut sitt budskap, så som vi gör med andra partier. Vara bra journalister, helt enkelt, säger Lena Sundström.

 

Kommentarer

Det finns 37 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Anders mån, 2011-12-19 22:22
Jag är så otroligt glad över att SD kom in i riksdagen! Såna som Lena Sundström kan aldrig ta ifrån mig den glädjen. Nästa val får vi över 10 procent, lita på det! :D
Inlagt av Capensis mån, 2011-12-19 22:22
Fattade jag detta rätt? Ser journalister det som sitt uppdrag att se till att de politiska partierna INTE får ut sitt budskap?
Inlagt av Jens Lundberg mån, 2011-12-19 22:22
Vilket ordbajs. Nya ord, nya attacker, samma gamla Lena. “Men det gäller också att inte vara strategisk i bevakningen av SD, anser Lena Sundström.” Så Lena har inte strategiskt begått en egen hatkampanj mot Sverigedemokraterna?
Inlagt av Magnus mån, 2011-12-19 22:22
Media i Danmark, Norge och Finland tittar storögt vad riksmedia i Sverige håller på med. Det säger väl inte lite om hur journalister är i Sverige. För att inte tala om det extremt låga förtroende som journalister har. Hade 9/11 skett i Sverige hade media förvandlat det till en liten notis, precis så rädda är ni för verkligheten. Forskare har gapat sig hesa för att det är pojkstreck och att dialog främst behövs. Till och med de islamister som skulle skjuta ihjäl danska journalister blev ynkligt behandlat i media. Men ni är kanske lika ANINGSLÖSA som ledningen i svenska moskéer. 8-)
Inlagt av Nicolas Bourbaki mån, 2011-12-19 22:22
Jag undrar om Lena Sundström verkligen tänkt igenom konsekvenserna av hennes många och väldigt självsäkra uttalanden. Det torde stå klart för var och en att Lena Sundström likställer en mer restriktiv migrationspolitik från länder utanför EUs gränser med att ha “icke-demokratiska värderingar”. Detta leder till den märkliga slutsatsen att Sverige skulle utgöra en ö av demokrati i ett annars icke-demokratiskt Europa, då samtliga andra länder inom EU har en betydligt mer restriktiv migrationspolitik. Sedan kan man fråga sig med vilken rätt Lena Sundström tar sig att omdefiniera ett redan vedertaget begrepp (demokrati) utifrån sina egna politiska värderingar? Inser hon inte att konsekvenserna av detta ställningstagande i förlängningen skulle kunna försvara den sk fria pressen i NordKorea? Utifrån en marxistisk paradigm skulle man på samma sätt kunna hävda att förespråkandet av en privat äganderätt (dvs avsaknad av en sann ekonomisk demokrati) är icke-demokratiskt och därmed bör särbehandlas. Lena Sundströms förhållningssätt påvisar en klar misstro till sina läsares fattningsförmåga då hon uppenbarligen inte tilltror dem att kunna göra egna välunderbyggda bedömningar från en rent objektiv rapportering. Huruvida Lena Sundströms förhållningssätt baseras på en uppfattning kring sin egen förträfflighet eller en total avsaknad av tilltro på all form av logiskt slutledningsförmåga från hennes läsare är oklart eller möjligtvis en kombination av båda är ännu oklart.
Inlagt av James mån, 2011-12-19 22:22
Sverige är ett u-land vad det gäller objektiva journalister, alla i denna yrkeskår simmar i korrekt riktning utan att våga utmana, rädsla? Lena Sundström låter sina egna personliga åsikter färga rapporteringen av SD, speciellt professionellt är det inte.
Inlagt av Roger mån, 2011-12-19 22:22
Sundström visar med all tydlighet att hon inte vet vad demokrati är. Hon resonerar likadant som journalister som stödjer diktaturstater – befria oss i Sverige från så undermåliga journalister!
Inlagt av Kalle mån, 2011-12-19 22:22
Demokrati kan tydligen tolkas på olika sätt.. Lena Sundström och många journalister med henne borde nog ändra sin titel till lobbyister om man ej kan skilja på sina egna åsikter och en opartisk och objektiv nyhetsrapportering. Självklart så får man tycka illa om SD och deras politik men om detta alltid styr ens rapportering så är man nog ej trovärdig. Tycker själv att SD är lite opålitligt och litar inte riktigt på alla i partiet inte har rasistiska åsikter. Trots detta röstar jag på dom för att inget annat parti tar upp problemet med asylinvandringen. Om ex M eller något annat parti tog upp frågan skulle jag omedelbart rösta på dom.
Inlagt av Austin P mån, 2011-12-19 22:22
Var är alla inlägg och kommentarer? Har ni censurerat ALLA inlägg? …visade det sig att svenska folket inte alls tyckte som dem blivit tillsagda att tycka? /Austin P
Inlagt av Demokratiska vä... mån, 2011-12-19 22:22
Lena, du skriver “SD inte står för demokratiska värderingar”. Kom med exempel.

Sidor

Gräv 2011

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här