Gå direkt till textinnehållet

Stort förtroende för SR och SVT

Sveriges befolkning har stort förtroende för Sveriges Radio och Sveriges Television. Det visar Förtroendebarometern som mäter allmänhetens förtroende för medieföretag, institutioner och företag i landet.

Public serviceföretagen ligger i topp när det gäller förtroende: 78 procent av svenskarna har förtroende för SR och 74 procent för SVT. Förtroendet har varit stabilt över tid och har förändrats marginellt.

Förtroendet för TV4 (37 procent) har enligt Förtroendebarometern sedan 2008 minskat varje år. 50 procent säger sig ha förtroende för Dagens Nyheter.

Lägst förtroende bland medier har TV3 och Aftonbladet med ett förtroende på 15 procent.

Förtroendebarometern 2012
1. Sveriges Radio 78 %
2. SVT 74 %
3. Ikea 64 %
4. Universitet/högskolor 64 %
5. Volvo 60 %
6. Sjukvården 56 %
7. Skatteverket 54 %
8. Riksbanken 54 %
9. Google 54 %
10. Regeringen 53 %

Medieföretag 2012
1. Sveriges Radio 78 %
2. SVT 74 %
12. DN 50 %
18. TV4 37 %
38 (delad). Aftonbladet.se 15 %
38 (delad). TV3 15 %

Förtroendet för ”Lokal morgontidning” (icke namngivna) och för ”Radio/TV” (icke namngivna) ligger på 51 respektive 48 procent.

Fotnot: Förtroendebarometern görs av Medieakademin och Göteborgs Universitet och mäter allmänhetens förtroende för medier, företag och institutioner och har genomförts sedan 1997. Förtroendebarometern genomförs av TNS Sifo på uppdrag av Medieakademin och bygger på 1 017 nätenkäter från och med den 8 februari till och med den 14 februari. Andelen som redovisas är de som har mycket eller ganska stort förtroende bland personer som har en åsikt.

Fler videos
Fler avsnitt