Gå direkt till textinnehållet

LRF Media vill ha rätt till frilansmaterial i alla kanaler

LRF Media har skickat ut ett avtal till frilansar där det står att inköpt material ska kunna användas i medieföretagets alla tidningar och digitalt under obegränsad tid. Materialet ska även kunna användas i marknadsföring.

I det avtal som frilansskribenter uppmanas skriva under står det bland annat att LRF Media förbehåller sig rätten att under obegränsad tid kunna använda texter och bilder i medieföretagets tidningar och sajter.

LRF Media ska också kunna använda det material som publicerats i ”marknadsföring av förlagets redaktionella tjänster och produkter”.

Varför vill LRF Media ha rättighet att publicera artiklar och bilder i alla tidningar och sajter?
– Vi har precis startat ett nytt bolag som i framtiden ska hantera alla våra digitala kanaler, ett dotterbolag till LRF Media. Det är en ren nödvändighet för att vi ska kunna använda artiklar digitalt, eller tvärtom, för att det material vi köpt in för digital publicering även ska kunna användas i print, säger Johan Taubert, förlagschef på LRF Media.

När är det tänkt att det nya bolaget ska börja köpa in artiklar?
– Bolaget är så nytt att det inte har något namn. Om en månad tror jag att vi kommer igång.

Får de frilansjournalister vars material publiceras i fler kanaler mer betalt?
– När vi köper in material är det varje gång en förhandling hur mycket skribenten ska få betalt. Men eftersom vi vill ha användarrätten till det material vi köper in är det inte omöjligt att vi kan betala lite extra för den rätten.

I avtalet står det att LRF Media kan använda inköpt material i marknadsföring. Kan inte det leda till etiska problem om en person som intervjuas i en artikel hamnar i en reklamkampanj?
– Vi som mediehus står inför stora utmaningar. Utvecklingen går så snabbt att vi inte vet vilka intäktskällor vi har om tre år. Upplagesiffrorna går ner och vi måste hitta andra inkomstkällor. Den marknadsföring vi gör i dag handlar till exempel om särtryck av artiklar som tryckts. Men vi måste ta hänsyn till att en person som intervjuats inte vill förekomma i en marknadsföring, annars kan vårt förtroende skadas.

Fler avsnitt
Fler videos