Gå direkt till textinnehållet

Liten ljusning bakom betalväggen

Efter att Norrbottens Media och tidningarna i Halland infört betalväggar har de lyckats bromsa upplageraset. Men för andra tidningar går det lite trögare att locka till sig digitala prenumeranter.

Efter att NSD och Norrbottens-Kuriren satte upp sin betalvägg för sex månader sedan har upplagetappet bromsats och ligger nu på 0,8 procent på helårsbasis.

– Hade det bara handlat om en eller två månader hade jag inte sagt något om det, men nu har det gått ett halvår och det står klart att vi har lyckats bromsa tappet. Orsaken är betalväggarna, jag kan inte se någon annan förklaring, säger Erik Ranängen, VD för Norrbottens Media.

Dessutom har Norrbottens Media efter ett halvår fått tusen personer som enbart har en digital prenumeration. Norrbottens Media låser in så gott som allt material på webben.

Annons Annons

Hallandsposten och Hallands Nyheter har vardera ungefär tusen läsare som enbart har en digital prenumeration. Av dessa är 75 procent helt nya prenumeranter.

– Totalt har vi på tidningarna ett tapp på totalupplagan på 3-4 procent. Men det hade varit 5 procent om vi inte haft tillskottet från de digitala prenumeranterna, säger Marie Erlandsson, privatmarknadschef på Hallandsposten och Hallands Nyheter.

Större delen av materialet på Hallandstidningarna är låst.
EK-koncernen, med tidningarna Eskilstuna-Kuriren, Kat­rineholms-Kuriren och Sö­­­­­­­dermanlands Nyheter, införde betallösningar förra hösten.

– Vi har några procent tapp på pappersupplagan. Vi hade satt som mål att de som köper en ren digital produkt skulle ge oss ett nollresultat. Där är vi inte riktigt ännu, säger Åke Hökby, affärsutvecklingschef inom EK-koncernen.

Ungefär 80 procents av innehållet på EK-koncernens sajter är låst, men kan variera på grund av nyhetsläget.

NWT ser en tydlig ökning av antalet digitala prenumeranter, men vill inte gå ut med hur många det rör sig om och hur mycket upplagan sjunker.
– Upplagan fortsätter att minska totalt. Den ökning vi har på det digitala räddar inte papperstidningstappet, säger Karin Jonsell, privatmarknadschef på NWT.

Ungefär 25 procent av NWTs material är öppet för alla att läsa. 

Sydsvenskan hade i februari 4 000 digitala prenumeranter.

– Vi har betydligt fler digitala prenumeranter i dag. Men jag har ingen exakt siffra som jag vill kommentera, säger Katarina Liljenberg, marknadschef på Sydsvenskan.

Den totala upplagan fortsätter att minska, men enligt Katarina Liljenberg har de digitala erbjudandena gjort att många väljer att stanna kvar som prenumeranter.

Sydsvenskan har ett system där de som inte är prenumeranter kan läsa ett visst antal artiklar i veckan.

Västerbottens-Kurirens chefredaktör Ingvar Näslund säger att utvecklingen hittills varit positiv. Tidningen har fått ungefär tusen nya digital prenumeranter.

– Antalet sålda prenumerationer, inklusive de digitala, har gjort att upplageutvecklingen ser betydligt mer positiv ut än för samma period förra året, säger han.

Ungefär hälften av materialet på webben är öppet, resterade måste man ha en plustjänst för att komma åt.

Vid årsskiftet 2013/2014 införde Mittmedia en ny modell för prenumeration där läsaren fick tillgång till både papperstidningen och digitalt material.

– Andelen digitala prenumeranter är fortfarande en liten del av vår totala kundstock. Vi kommer först nu under hösten att göra satsningar på vårt Premiummaterial som leder till digitala kunder, säger AnnaKarin Lith, redaktionell chef inom Mittmedia.
                                                                           PÄR JANSSON
                                                                          JOHANNES NESSER

 

Fler avsnitt
Fler videos