Islamkritisk grupp ansluter journalister

3 februari, 2012

Det nystartade Tryckfrihetssällskapet, systersällskap till danska Trykkefrihedsselskabet som verkar för att stoppa ”islams växande inflytande i Europa”, rekryterar journalister till sin Facebookgrupp.

Svenska Tryckfrihetssällskapet bildades i onsdags i Malmö med dansk förlaga. Det danska sällskapet har en uttalad agenda, att försvara det ”västliga levnadssättet, tankegången, demokratin och yttrandefriheten” som enligt sällskapet är under attack från muslimska organisationer och makthavare.

I Danmark har Trykkefrihedsselskabet gjort sig känt för sin hårda kritik mot islam och muslimer. Ordföranden fälldes förra året för brott mot den danska rasismparagrafen, skriver Sydsvenskan.

Nu har det svenska Tryckfrihetssällskapet också skaffat sig en sida på Facebook, i skrivande stund med 350 medlemmar. Men alla har inte blivit medlemmar frivilligt. Många av dem är välkända journalister.

Niclas Tilosius, pressfotograf i Malmö, är en av dem som anslutits mot sin vilja.

– Jag har inget med Tryckfrihetssällskapet att göra, jag visste inte om att jag blivit ansluten förrän i dag, säger Niclas Tilosius till Journalisten.

Vad tycker du om att bli ansluten på detta sätt?

– Jag tycker att det är fel att man kan bli tvångsansluten till en grupp på Facebook. Jag kommer att lämna gruppen i dag, säger han.

Ingrid Carlqvist, journalist och grundare till det svenska Tryckfrihetssällskapet, motsätter sig starkt beskrivningen av sällskapet som "islamkritiskt".

– Tryckfrihetssällskapet kämpar mot alla hot som finns mot tryckfriheten. Det största av de hoten är att svenska medier och hela det svenska samhället viker ner sig för krav från muslimska organisationer. Det finns andra saker som hotar tryckfriheten i Sverige, genusvansinnet till exempel. Mediernas självcensur är stark i Sverige, och det innebär att bilden som presenteras av till exempel islam, är tillrättalagd. Men det betyder inte att vi är ett islamkritiskt sällskap, vi är ett sällskap som värnar tryckfriheten, säger Ingrid Carlqvist.

Så ni är kritiska mot dem som inte är tillräckligt kritiska mot islam, blir ni inte också islamkritiska då?

– Vi slåss för tryckfriheten och den fria idén, och med det följer också att man inte ska vika undan för krav från muslimska grupper. Vi har ett åsiktsförtryck i Sverige.

Varför tvångsansluter ni personer till er Facebookgrupp?

– Jag tycker du ska stryka det där från artikeln, du kommer att framstå som en idiot. När man startar en grupp och bjuder in personer så blir de automatiskt medlemmar. Det är så det funkar på Facebook numera, sedan något halvår tillbaka. Vill man inte vara medlem så är det bara att gå ur gruppen.

Flera av dem jag har pratat med verkar inte känna till det och är upprörda över att vara medlemmar i gruppen...

– Jamen då får de väl gå ur gruppen då, det är ju inte svårare än så.

Kommentarer

Det finns 10 kommentar på sidan.


Kommentera
Inlagt av Bobban fre, 2012-02-03 20:08
Vad är du för "journalist" egentligen? "Tvångsrekryterar" man när någon bjuds in till en öppen Facebookgrupp? Du verkar ju helt desperat... Är det inte bättre att sätta dig in i deras mål genom att läsa stadgarna? Det tillhör vanlig hederlighet att låta intervjuoffret få ett genmäle. Då klarar du plötsligt inte av att hitta Ingrid Carlqvists telefonnummer: Tips: använd Eniro! Dessutom så bryter du mot journalistens ansvar att ge en allsidig bild av det du skriver om. Men det är ju klart att skall du skriva på det sättet så kan du ju inte ljuga så förbaskat.
Inlagt av Åsa Ohlsson, or... fre, 2012-02-03 20:44
Det är inte många åsikter jag delar med Tryckfrihetssällskapet - men att kalla detta tvångsanslutning är rent larvigt. Då kan Journalisten skriva en artikel i veckan som kommer om att även Frilans Riks tvångsansluter medlemmar i konsekvensens namn. På Facebook bjuder man in dem som man tror är intresserad av en grupp. Vill man inte vara med så går man ur gruppen med en knapptryckning. Dessa personer kan inte sen bjudas in igen om de har gått ur. Så funkar det- det tycker jag att journalister borde veta. Och gillar man inte det så kanske man inte ska vara med på Facebook.
Inlagt av Matt Svensson fre, 2012-02-03 21:10
Det här var en otroligt tramsig artikel.
Inlagt av Hampus Eckerman lör, 2012-02-04 01:33
Så Journalisten har också sällat sig till de som kallar islamofobi för "islamkritik". Fin legitimering där.
Inlagt av Stefan Mårtensson lör, 2012-02-04 16:27
Hur kan det komma sig att "journalisten" Johannes Nesser inte tar reda på hur inbjudningar till en viss Facebookgrupp fungerar? Frågan ställer jag direkt till dig nu. Detta bad dig Ingrid Carlkvist stryka eftersom det inte är korrekt. Hon sa att du riskerade att göra dig löjlig, något DU tolkar som att hon utmålar dig som "idiot". Varför håller du dig inte till sanningen Johannes? Det är mycket enklelt om du försöker.
Inlagt av David lör, 2012-02-04 21:25
Det är ju klantigt att bjuda in folk så att de känner sig tvingade om de ändå vill stå kvar som medlöpare på den resursstarka överhetens sida. Självklart kommer de se till att det blir en sådan här artikel då...
Inlagt av Juha Talimäki lör, 2012-02-04 22:50
Vinklar du johannes artikeln här medvetet? Det är svårt att tro något annat. Du frågar om de inte är "islamkritiska" (i betydelsen att det är det enda de är) för att de, enligt dig, kritiserar dem som inte är islamkritiska nog. Är det verkligen syftet med gruppen? Är du ärlig när du ställer frågan? Du avser inte alls att vinkla? Min uppfattning om sällskapet är att de är kritiska till hur sk "islamkritiker" stigmatiseras av dem som följer normen. Men kanske jag missförstått och det är som du så illa dolt antyder: att detta är en "islamofobisk" grupp vars enda syfte är att vara "islamofobiska" och "rasister" och har ingenting vettigt att komma med.
Inlagt av Andreas van Sant sön, 2012-02-05 02:26
Jag håller till stora delar med Tryckfrihetssällskapet i deras resonemang och mening.När journalismen har tappat fotfästet och börjar följa istället för att granska då är man illa ute.Det visar förtroende mätningarna för journalisterna med all tydlighet.Ingen annan yrkeskategori i landet har så dåligt förtroende hos sina kunder.Varför kan man fråga sig,eller?
Inlagt av Johannes Nesser mån, 2012-02-06 11:09
SVAR: Tack för kommentarerna. Alltid trevligt att få feedback! Ordet "tvångsrekrytera" fanns med i ingressen till artikeln till en början, och det är så de personer jag intervjuade upplevde det. Men jag ändrade det till "rekrytera" eftersom det inte stod i ett direkt citat. Så i den delen är artikeln ändrad till, tycker jag, det bättre. I övrigt är väl artikeln en rätt hederlig redovisning av händelserna och intervjuerna, och jag har använt de citat som har varit intervjupersonernas "starkaste argument". Det är fullt möjligt att det finns personer som tycker att jag därmed framstår som obegåvad, men, hoppas jag, i alla fall inte oärlig. Vad gäller valet av ordet "islamkritisk" så redovisas också motargument mot detta i artikeln. Att jag valde att inte använda ordet fobi, har att göra med att en fobi är ett kliniskt tillstånd som sorterar under ångestsyndrom, och jag saknar den medicinska kompetensen att ställa sådana diagnoser. Noterar att det finns en mycket levande debatt kring tryckfrihetsfrågor, och det är ju både spännande och roligt. Noterar också att det tycks mig som att tryckfrihetsförespråkare inte sällan har en del starka invändningar när pressen faktiskt utnyttjar sin frihet att trycka vad pressen vill.
Inlagt av Ingrid Carlqvist fre, 2012-02-17 16:54
Nej, Johannes Nesser, jag som ordförande i Tryckfrihetssällskapet har inte "starka invändningar när pressen faktiskt utnyttjar sin frihet att trycka vad pressen vill". Jag har skarpa invändningar mot att du och de flesta andra svenska journalister inte sanningsenligt återger verkligheten utan vrider till den så att den i vissa fall blir till sin egen motsats. Att du fortfarande inte har förstått att det är det danska Trykkefrihedsselskabet som har konstaterat att islamiseringen är yttrandefrihetens värste fiende just nu, utan påstår att vi i det svenska Tryckfrihetssällskapet har gjort samma bedömning, är otroligt inkompetent av dig. Jag sa till dig i telefon att vi i Sverige har många fler saker att kämpa mot - inte minst journalisternas självcensur. Ändå valde du att bara tala om islamkritik. Varför det?

 

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Grodor

Fler grodor

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här