Gå direkt till textinnehållet

Fler läser nyhetssajter

Närmare 60 procent av svenskarna har läst en nyhetssajt den senaste veckan, under samma period har närmare 45 procent använt sociala medier. Det visar Som-institutets undersökning för 2011.

Mätningarna som omfattar användningsområdet på nätet från 2005 till 2011 visar att läsandet av nyhetssajter ökar stadigt (från cirka 48 procent till cirka 58 procent) och att användandet av sociala medier ökat snabbt sedan 2009 från cirka 33 procent till cirka 44 procent.

Andelen som läst läsarkommentarer på nätet minskade mellan åren 2010 och 2011 och ligger på strax under 20 procent, medan de som skrivit egna läsarkommentarer på nyhetsartiklar ligger på cirka 4 procent.

Institutet har också mätt svenskarnas attityder till läsarkommentarer.

Fler män och fler yngre har läst kommentarer och även kommenterat själva.

Trots det  relativt låga intresset för att själv skriva och läsa läsarkommentarer vill cirka hälften att det ska finnas möjlighet att kommentera och lika många vill att journalisterna själva ska finnas med i kommentarsfälten.

En tydlig majoritet vill att kränkande inlägg ska censureras (65 procent). Över hälften tycker att läsarkommentarerna generellt håller en låg kvalitet. Unga, 16-29 år, har generellt en mer positiv syn till läsarkommentarer.

Bland de som läser tidning på webben minst fem dagar i veckan är det fler som tycker att artikelkommentarerna ska finnas på varje artikel och denna grupp är överlag mer positiv till dem.

I denna grupp är det också ännu fler som vill att kränkande kommentarer ska cencsureras, närmare 75 procent.

SOM-institutet är knutet till Göteborgs universitet och samlar sedan 1986 in data för forskning och presenterat årliga trendanalyser.

Fler avsnitt
Fler videos