Gå direkt till textinnehållet

Facket rasar över Google-avtalet

Google och länkningar De franska journalistförbunden rasar över överenskommelsen mellan publicisterna och Google i Frankrike. Journalisternas upphovsrätt har åsidosatts till förmån för en affärsuppgörelse, enligt de fackliga organisationerna.

Journalisten har tidigare berättat om överenskommelsen mellan de franska publicistorganisationerna och Google, som undertecknades av Googles styrelseordförande Eric Schmidt och den franske presidenten François Hollande den 1 februari.

Uppgörelsen innebär att Google avsätter drygt 500 miljoner kronor i en utvecklingsfond för finansiering av digital innovation inom den franska dagspressen. Dessutom får de franska medieföretagen del av Googles annonsintäkter samtidigt som företagen förbinder sig att använda Googleannonser på sina sajter.

Därmed har Google avvärjt ett franskt lagförslag, ”Lex Google”, som skulle ha tvingat sökmotorer att betala licenser till upphovsmän och medieföretag för att länka till journalistiskt material. Ett sådant lagförslag diskuteras just nu i Tyskland.

Annons Annons

Förhandlingarna mellan den franska staten, publicisterna och Google ägde rum i hemlighet, utan facklig inblandning.

– I höstas fick vi ett löfte från kulturminister Aurelie Filippetti att alla förhandlingar skulle inkludera de fackliga organisationerna, säger Olivier Da Lage på det franska journalistförbundet Syndicate national des journalistes (SNJ).

Sedan 2009 har det funnits en fransk lag som garanterar journalisters och författares rätt till royalties för deras arbete, genom kollektivavtal.

– Publicisterna har genom hemliga förhandlingar med Google nu avstått från alla framtida potentiella upphovsrättsersättningar. Affärsavtalet med Google har ingenting med upphovsrätt att göra, säger Olivier Da Lage.
De två franska journalistförbunden SNJ och SNJ-CGT (Confédération Général du Travail) har kritiserat affärsuppgörelsen, då man anser att journalisternas upphovsrätt har sålts ut av franska staten och mediearbetsgivarna.

– Vi är dubbelt förrådda, av publicisterna och av den franska staten. Det är uppenbart att Lex Google är dött i och med detta. Vi kan inte vidta några rättsliga åtgärder, men vi kommer att utmana uppgörelsen politiskt med myndigheterna, och vi kommer att skärpa våra krav mot arbetsgivarna i andra förhandlingar som pågår just nu, säger Olivier Da Lage.

Huruvida den franska uppgörelsen kan leda till fler liknande avtal i andra länder är oklart. Ett avtal mellan publicister och Google finns redan i Belgien, där får dock journalisterna del av upphovsrättspengarna.

Fler avsnitt
Fler videos