Gå direkt till textinnehållet

Facebookanvändare utnyttjas av annonsörer

Facebooks ”sponsrade berättelser” innebär att användare utnyttjas av externa annonsörer för att göra reklam. Metoden får kritik.

New York Times rapporterar om hur Nick Bergus hittade en udda produkt för försäljning på Amazon, en tunna med 200 liter glidmedel för personligt bruk. Han tyckte att det var roligt och länkade produkten på Facebook, med kommentaren ”För Alla hjärtans dag. Och alla dagar. I resten av ditt liv.”

Inom några dagar fick hans vänner se hans statusuppdatering bland annonserna på Facebook, med hans namn och foto. Facebook använde hans statusuppdatering som ett stöd för produkten och förvandlade den till en automatiskt genererad annons som visades för alla hans vänner, och som Amazon betalade Facebook för.

Amazon är, enligt New York Times, ett av många företag som betalar Facebook för att generera annonser när en användare ”gillar” deras produkter eller gör en referens till bolaget.

Annons Annons

I Kalifornien har bolaget stämts av en grupp användare för metoden, trots att alla användare ger tillstånd för Facebook att sälja sponsrade berättelser i användarlicensen. Facebook valde att gå med på en förlikning förra månaden.

Metoden får kritik eftersom användarna inte vet i vilka sammanhang de kommer att användas i reklamsyften.

Fler avsnitt
Fler videos