Corren utklädda till transor för en dag

27 maj, 2014

Idag har det varit transtisdag på Corren. Männen på redaktionen har klätt sig i kjol och kvinnorna i kostym.

För några veckor sedan gjorde tidningen ett reportage från en skola i Motala som arbetade med att utmana könsrollerna. Flickorna skulle klä sig i pojkkläder och pojkarna i kläder som ansågs passa för flickor.

– Vi skojade på morgonmötet om att vi på tidningen borde göra något liknade och beslutade att tisdagen veckan därpå skulle vara transtisdag, för att utmana våra egna gränser, utmana könsrollerna, säger Correns chefredaktör Charlotta Friborg.

Var det många kom klädde sig annorlunda i morse?

– Det var stor entusiasm på mejlen inför transtisdagen. Men det var lite färre som gick hela vägen, kanske sex, sju personer. Fotochefen Johny Gustavsson kom i blommig klänning. Andra var lite diskretare och hade satt på sig örhängen. Det var stor munterhet på morgonmötet. Vi hade ett studiebesök på redaktionen, och många av dem höjde på ögonbrynen, säger Charlotta Friborg, som var uppklädd i kostym.

Någon reporter som gick utklädd på jobb?

– Tror inte det.

Kommer transtisdag att vara något återkommande?

– Tror inte det. Nu talar vi om att ha ett fantasytema och klä ut oss till alvar och vättar. Under en period hade vi färgtema en dag i veckan. När alla regnbågens färger var uttömda gick vi över till blommigt och randigt. Det har varit olika hyss genom åren på Corren.

 

Läs också transmannen och jämlikhetskonsulten Lukas Romsons debattartikel här och Charlotta Friborgs svar här.

Kommentarer

Det finns 12 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Ulrika Hyllert tis, 2014-05-27 15:19
Jag blir provocerad av att en viktig fråga som könsöverskridande görs till ett jippo och hanteras och beskrivs på detta sätt. Hoppas att Corren kommer att arbeta med en inkluderande mångfaldsplan på ett bättre sätt framöver.
Inlagt av Elina tis, 2014-05-27 16:18
Intressant att Corren jämför att klä sig könsöverskridande med ett "hyss". Och att man ställer det till samma kategori busiga "hyss" som att "klä ut sig till alver och vättar". Att som man klä sig i "kvinnokläder", eller vice versa, är alltså samma sak som att klä ut sig till en vätte, är det det man menar? Förlöjligande och transfobiskt, skulle jag vilja kalla det.
Inlagt av Susanne tis, 2014-05-27 17:16
Blev sjukt provocerad! 'hyllande och rolig' artikel, åh vilket bra jobb Corren gör! Nej, Corren gör inte alls ett bra jobb! Detta är sjukt transfobt och förlöjligande. Jag undrar på vilket sätt personalen 'utmanar könsrollerna'?? Vad är syftet med detta??
Inlagt av therese tis, 2014-05-27 19:02
Det hör kan inte vara på riktigt!!?? Seriöst. Sitter ni och raljerar och fnissar åt en viktig kamp för en stor grupp människor? Förstår ni inte hur hånande det är att ni refererar till det som ett hyss när ni inte är den grupp som har tolkningsrätt i frågan? Antingen gör man det seriöst eller inte alls. Som en spottloska i ansiktet med tanke på de högervindar som blåser i europa. Vet hut!
Inlagt av therese tis, 2014-05-27 19:10
Om ingen gick ut på jobb som transa; varför rapportera om erat "fikarums-hyss"? Ingen bryr sig för det hade noll nyhetsvärde.
Inlagt av Tom D. tis, 2014-05-27 20:00
Transtisdag? Skal vi ha masochistmåndag, gummikalsongonsdag och fetischistfredag också? Vi måste ju inkludera alla så att ingen känner sig alienerad och därmed utpekad. Jag är så himla trött på allt detta tröskande av "sexuella preserenser" och "könsgränsöverskridande". Har folk blivit så himla bekväma och inskränkta att dom inte längre orkar tänka utanför byxorna?
Inlagt av Jan-Olov Madele... tis, 2014-05-27 22:42
En akut trötthet sprider sig bland dem som nås av denna artikel och har någon slags insikt i vad det här med "trans" faktiskt handlar om. Att sitta på redaktionen i kläder eller med något attribut som känns lite ovant torde inte hjälpa någon särskilt mycket. Mitt förtroende för Correns redaktion ökade i alla fall inte ens en liten gnutta ... Madeleine
Inlagt av veo tis, 2014-05-27 22:56
otroligt respektlöst. ni använder transfobiska skällsord, framställer ickenormativa könsuttryck som ett "hyss" och som något att skratta åt, jämför dem dessutom med att klä sig i fantasyutstyrslar... mår så illa över detta.
Inlagt av Robert Jakobsson tis, 2014-05-27 22:56
Att rubriksätta just denna artikel med begreppet "transor", efter årets senaste diskussion om det begreppet (t-ordet som ett nedvärderande ord). Gör en snabb googling, så ser du vad jag menar. Blir också provocerad av Correns uttalanden där könsöverskridande kläder jämställs med att ha "fantasytema", "klä ut sig till alvar och vättar", och benämns som "hyss". En lång väg att gå.
Inlagt av Roger tis, 2014-05-27 23:09
nej nej. nej nej nej. Gjorde ni precis det här? Så jävla dumt!

Sidor

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här